ANNONS

Linas Matkasse-VD:n om succésiffrorna: "Stack ut"

Linas Matkasse-VD:n Walker Kinnman
Cheffelo/Pressbild

Här är landet som levererar.

ANNONS

Noterade matkassebolaget Cheffelo som bland annat driver Linas Matkasse i Sverige levererade en riktig pangrapport pĂĄ torsdagen.

Under Q4 ökade omsättningen till 270 miljoner kronor, från 255 miljoner året innan. Och en förlust på -107 miljoner vändes till en vinst på 16,1 miljoner.

LÄS ÄVEN: Stoppade blödningen – vände jätteförlust till vinst

Vi på Ehandel bestämde oss för att ta reda på mer om framgångssiffrorna. Och vd:n Walker Kinnman pekar ut Danmark som en särskilt het marknad för bolaget just nu.

Vi hade en tillväxt i lokal valuta på alla våra marknader, med Danmark som verkligen stack ut med en 38-procentig ökning i leveransvolymerna och en 47-procentig ökning i nettoomsättning under fjärde kvartalet, jämfört med förra året, säger Walker Kinnman till Ehandel.

Ansträngt i Sverige och Norge

Nu räknar han med fortsatta framgångar i vårt sydliga grannland. Men i Norge och Sverige är det betydligt tuffare, medger han.

Baserat på marknadsförhållandena i Danmark tror vi att vi kan fortsätta se denna nivå av tillväxt genom större delen av 2024, medan marknadsförhållandena i Norge och Sverige är mer ansträngda, med större osäkerhet hos konsumenterna på grund av ökande räntekostnader för bostadslån. Vi tror på ensiffriga tillväxttal under 2024 med en marginal efter hanteringskostnader över 30 procent.

Framåt ska fokus ligga på att vässa marknadsföringen och kundupplevelsen ytterligare.

Vi har en ny nordisk "value proposition" som vi ska fortsätta rulla ut och fortsätta stärka våra strategiska partnerskap, som till exempel det med Viktväktarna i Sverige. När det gäller kundupplevelsen fokuserar vi på att öka graden av personalisering av matkassarna.

Köpt kundrelationer i Danmark

Det finns däremot inga planer på att kliva in i någon mer marknad. Istället ska man fortsätta att storsatsa på den danska marknaden.

Vi ser en hel del konsolidering med aktörer som lämnar marknaden. I Danmark har vi kunnat dra nytta av detta genom att köpa kundrelationer från företag som lämnat branschen. Samtidigt har vi konkurrenter som satsar hårt på att rekrytera kunder med hjälp av kraftiga rabatter och kostsam marknadsföring.

Men det finns en efterfrågan hos konsumenterna. Under kvartalet upplevde vi en ökning i orderfrekvensen med 7,9 procent och att nykundsanskaffningen ökade med 18 procent.

David Gustavsson
david@ehandel.se