Så sent som i augusti Àndrade Linas Matkasse upplÀgget för sin matkasse-prenumeration. Det nya Àr att kunder slipper vara bundna till en meny och kan istÀllet vÀlja mellan 30 olika rÀtter varje vecka och lÀgga upp en egen personlig veckomeny.
Det innebÀr 300 000 möjliga kombinationer veckovis, en komplexitet som stÀller höga tekniska krav både på kvalitet och hållbarhet, skriver företaget i ett pressmeddelande.
LÃS ÃVEN: Linas Matkasse slog 648 miljoner: âRekordlÃ¥gt antal klagomÃ¥lâ
För att kunna hantera den mÀngden data och göra valet av menyer och måltider enklare, bestÀmde sig Linas Matkasse för att bygga en egen AI. Med hjÀlp av maskininlÀrning vill företaget kartlÀgga alla kunder och deras val och behov.
Vi har alltid tagit bestÀllningar först och sedan köpt in råvarorna eftersom vi då kan undvika lagerhållning vilket både kunderna och klimatet tjÀnar på. Allt blir då toppfrÀscht och vi undviker matsvinn från vårt håll.
För att både kunna behålla kvalitet och hållbarhet, nÀr vi ger kunderna otroligt många fler valmöjligheter, byggde vi vår egen AI, sÀger Alexander Aagreen, CTO på Linas Matkasse Group, i ett pressmeddelande.
Linas Matkasse jÀmför sitt AI-system med Netflix.
Precis som Netflix vet vad vi gillar för typ av serier baserat på vad vi tittat på tidigare, kan Linas Matkasse veta vad vi vill ha till middag baserat på detaljer om exempelvis tidigare val av rÀtter, proteiner och smakpreferenser.
Tanken Àr att företagets AI-teknik ska bli så trÀffsÀker så att Linas Matkasse kan veta, två månader i förvÀg, vad kunderna kommer att vilja Àta och då skicka en prognos till leverantörerna så att rÀtt mÀngd råvaror bestÀlls.
Vi har jobbat hårt på att utveckla vår AI, och den sjÀlvlÀrande aspekten gör att den blir allt mer pricksÀker för varje dag. Det gör att vi i framtiden kommer att kunna erbjuda Ànnu mer flexibilitet för våra kunder och finslipa våra inköp Ànnu mer för klimatets skull, sÀger Alexander Aagreen.
I samband med det nya upplÀgget kommer Àven logistikledet att förÀndras, nÀr tusentals matkassar ska packas med helt olika innehåll samtidigt som de ska nå rÀtt kunder i rÀtt tid. DÀrför rör Linas Matkasses nya satsning ny plockteknik, en så kallad "pick-to-light".
Den guidar den manuella packningen av matkassarna genom ljussignaler, en teknik som Àven den optimeras med hjÀlp av AI.