Det går fortsatt tungt för matkassebolaget LMK Group, som bland annat har Linas Matkasse i portföljen. Det börsnoterade bolaget presenterar sin första delårsrapport i början av maj, men redan nu redovisar koncernen siffror för det första kvartalet i en så kallad trading update till marknaden.
Där står det klart att nettoomsättningen landade på 287,8 miljoner kronor under perioden. Att jämföra med 352,9 miljoner för det första kvartalet 2022. I rapporten avslöjas också att antalet aktiva kunder under årets första tre månader sjönk till 83 600, från 99 600 under motsvarande period i fjol.
E-handeln med dagligvaror är en av de värst drabbade branscherna i dagens lågkonjunktur. Något som även matkassebolaget LMK Group märkt av. Under 2022 sjönk bolagets försäljning med 22 procent till 1 081 miljoner kronor. Även rörelseresultatet (EBIT) för helåret störtdök till -149,3 miljoner.
LMK-gruppens första delårsrapport presenteras i sin helhet den 3:e maj.
LÄS ÄVEN: E-handeln med dagligvaror backade mest