Under 2019 sjönk Linas Matkasses omsättning med 22 procent och landade på 1,1 miljarder kronor. Men företaget lyckades samtidigt minska förlusten till 173 miljoner kronor. Det rapporterar Di Digital.
2019 lade vi fokus på lönsamhet över tillväxt. Det blev tydligt att den kostnadsstruktur vi hade behövde ändras, säger Walter Kinman, vd för Linas Matkasse, till sajten.
Bolaget förklarar att resultatet tidigare har påverkats av stora nedskrivningar gällande goodwill samt immateriella anläggningstillgångar, men att det inte varit aktuellt förra året. Något som också påverkat resultatlyftet är verksamhetens arbete med olika slags effektiviseringar. Linas Matkasse ska bland annat ha fokuserat på att hitta synergier mellan företagets olika marknader Norge, Sverige och Danmark.
Vi har sänkt kostnaderna för att producera matkassarna och bytt ut alla plattformar samt distributionsformer. Första halvåret i år har varit det bästa i koncernens historia, säger Walker Kinman.
I andra kvartalet har vi sett en tvåsiffrig tillväxt i omsättningen.
Något som Linas Matkasse också har tagit tag i är att frångå konceptet med fasta menyer. Från och med augusti kan kunderna själva välja mellan olika recept varje vecka. Förutom att möta kundernas efterfrågan kommer det nya systemet att minska matsvinnet.
Det har varit en knäckfråga då alla inte äter allt. Hemma hos mig gillar vi inte mynta så mycket till exempel, säger Walter Kinman.