Lin Living, som specialiserat sig på hållbara produkter i lin och startade som ett UF-företag för sex år sedan, fortsätter att ta stora kliv framåt. När siffrorna för 2019 nu sammanfattats kan man konstatera att e-handeln omsatt drygt 2,5 miljoner kronor under året, en ökning med hela 53 procent. Nu berättar man om arbetet bakom de fina framstegen.
Vi har ett lite annorlunda tillväxtsätt där vi tackat nej till alla stora återförsäljare. Vi växer organiskt varje år och mycket handlar om varumärkeskännedom, fler och fler känner till oss. Det är det som är den stora biten. Vi har vår Visby-butik och sommarbutik på Ljugarn och vill man få tag i våra produkter utöver det, så är det e-handeln som gäller. Många kunder köper sina första produkter i butikerna när de är på besök och fortsätter handla på nätet, säger Mikael Ekström, delägare i Lin Living, till Ehandel.
Men det är inte bara butikerna som bidragit till det ökande intresset från kunderna.
Vi började i juni att jobba mer med annonsering på Instagram och Facebook. Men det gick bra redan innan det. Varje månad under 2019 har slagit försäljningen från 2018, så vi har legat före hela tiden.
LÄS ÄVEN: De omsatte nära 2 miljoner under sommaren: ”Slog vårt mål flera gånger om”
Vad är målsättningen för 2020?
Året har startat väldigt, väldigt bra redan de första dagarna, vilket är kul. Det brukar annars vara en månad då det inte handlas lika mycket på nätet. Vi räknar väl på att e-handeln ska öka med ungefär 50 procent i år igen.
Men några storslagna expansioner finns inte i korten just nu, trots framgångarna. I stället fokuserar man på hemmamarknaden och att utveckla det man redan är bra på och sikta på att bli ett långsiktigt hållbart och lönsamt varumärke.
Vår strategi framåt är att växa långsamt och hållbart. Vi ser många varumärken som snabbt blir kända och lika snabbt försvinner. Vår målsättning är att bygga ett gediget svenskt företag som finns kvar även om 50 år.
LÄS ÄVEN: UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner
Apropå hållbarhet: Det är en av företagets hjärtefrågor och strategin här är som med företaget i övrigt.
Vi kommer att jobba med samma modeller som vi gjort tidigare. Vi återvinner så mycket kartonger som möjligt som vi får från vår fabrik och skickar så mycket vi kan i dem. Sen har vi det som många andra också tampas med att vi vill ha så små förpackningar och packa så tajt som möjligt. Vi vill inte skicka någon luft.
Sen tillverkar vi allt i Estland och linet kommer från östra Europa, så redan där ligger vi på plus, tycker jag. Vi har heller inga produkter som är enskilt förpackade.
Vad har ni för nyheter i år?
Vi har precis tagit fram en ny produkt, en overshirt som är en utveckling av en befintlig unisexskjorta. Vi arbetar även just nu med en skeppartröja i våfflat lin. Det vi står för, och som många kunder gillar, är att vi inte har några säsongskollektioner. Det händer inte så mycket, på ett positivt sätt. Kunderna vet att om de köpt en vit linneskjorta i medium kan man komma in nästa sommar igen och plocka en blå i samma storlek. Vi vill skapa klassiska produkter som håller över lång tid och inte influeras så mycket av trender.
Flera andra företag arbetar med flera olika kollektioner som är väldigt säsongsbetonade, så arbetar inte vi
Dessutom tänker man sig utveckla B2B-delen och både utveckla befintliga och hitta nya samarbetspartners för fortsättningen.
Vi kommer att fortsätta våra samarbeten där bland annat Absolut Vodka har våra skjortor i sina showrooms och Ystad Saltsjöbad där spadelen jobbar med våra kläder. Man kan se återförsäljare i dag som en marknadsföringskanal. Men vi samarbetar hellre med en resort och större hotell där man får se våra kläder i naturlig miljö hos ett företag med samma värderingar som oss. Det ser vi ett större värde i.