ANNONS

Lin Living slår 8 miljoner: “En rejäl omkastning”

Hanna Jörnhammar, vd
Foto: Lin Living

“Jag hade tappat gnistan”.

ANNONS

E-handelsföretaget Lin Living har som de flesta e-handlare haft en hel del att brottas med under förra året. Men när vi kikar på företagets senaste bokslut så kan vi se att de lyckats växa från 6 till 8 miljoner kronor under fjolåret. Resultat har även förbättrats från några få tusenlappar, under 2020, till nära 150 000 kronor under förra året.

"Fick betala allt up front"

Företaget säljer linneprodukter, med bas på Gotland, och startades av Hanna Jörnhammar. Mikael Ekström som tidigare också var delaktig har numera lämnat den operativa delen i bolaget, men är kvar som delägare. Den som driver skutan framåt är alltså Hanna Järnhammar, tillsammans med sina anställda. Vi frågade henne om hon var nöjd med förra årets utveckling.

Vi är absolut nöjda! Vi hade budgeterat för 30 procent ökning förra året och det uppnådde vi nästan på kronan dessutom med lite råge. Vi bytte under fjärde kvartalet 2020 leverantörer och byggde om hela vår leverantörskedja. Vi gick från att köpa in färdigsydda produkter från en fabrik till att börja köpa in tyger själva och fördela produktionen mellan tre fabriker, samt gå från 60 till 90 dagar betalvillkor till att betala allt up front. Trots en rejäl omkastning har vi lyckats expandera utan investerare och det är jag mycket stolt över, säger Hanna Jörnhammar, vd och grundare.

Ni letade efter en köpare av bolaget om jag inte minns fel, hur går det?

Stämmer! Vi hade planer på att sälja bolaget och inledningsvis på året var jag helt övertygad om att det var rätt väg fram. Det hade varit utmanande med leverantörsbytet under fjärde kvartalet 2020. Att byta leverantörer mitt i en pandemi, när vi inte kunde resa för att besöka leverantörerna, gjorde mig som entreprenör ganska utarbetad. Jag hade tappat gnistan och kände mig då klar med Lin Living och ville gå vidare, säger Hanna och fortsätter:

Sen ändrade jag mig, under våren ångades min entreprenörsanda på och jag insåg att jag absolut inte var klar med Lin Living. Jag är så tacksam för det idag, att vi behöll bolaget. Sen vet man aldrig vad som händer i framtiden men just nu är kärleken till bolaget, våra produkter och ambitionen på topp!

"Full fart sen årsskiftet"

Samtidigt berättar Hanna Jörnhammar att de under detta år, 2022, fokuserar på att lägga en bra grund för framtiden.

I år har vi ingen ambition för tillväxt, utan i år är ett så kallat förvaltningsår. Vi ligger ungefär precis i fas mot föregående år. Januari började starkt med 60 procent ökning jämfört med januari 2021, men efter kriget bröt ut noterade vi en nedgång i försäljningen. Vi har haft fullt fokus på produktutveckling av existerande produkter samt framtagning av ett antal nya produkter samt uppbyggnad av helt ny e-handel så det har varit full fart sen årsskiftet.

Hur fungerar er bransch med tanke på omvärldsläget?

Vi har såklart märkt av en viss påverkan på försäljningen direkt när kriget bröt ut, inte konstigt alls med tanke på den humanitära kris som uppstod och ännu pågår, samt skenande el- och bränslepriser. Men vi har en tidlös och klassisk produkt, en stabil kundkrets med många återkommande kunder som uppskattar det vi gör och våra produkter så vi ha hittills klarat oss väl. Man har efter pandemin lärt sig ta sig igenom kriser och tuffa tider och vara flexibel och snabbt anpassa oss - vilket jag tycker vi är skickliga på!

"En lyxig variant av padelkläder"

Lin Living avslöjar även att de häromveckan lanserade en helt ny e-handelssajt. En satsning som ska vara en del i det tidigare meddelade förvaltningsfokuset under året.

E-handeln har fått ett rejält lyft som vi hoppas återkommande kunder kommer uppskatta och att nya får upp ögonen för oss med våra unika produkter.

Vad är planerna framåt?

Vi lanserarar i år ett par nya produkter i sortimentet; en omlottklänning, lite barnkläder samt troligtvis också en lyxig variant av padelkläder som produceras lokalt på Gotland. Vårt fokus i år är att ta hand om det vi har, fila till det sortimentet vi har, ta hand om återkommande och nya kunder, två butiker på Gotland i sommar. Tidigare har jag som entreprenör inte haft drivet till förvaltning utan enbart velat expandera. Kanske kommer intresset för förvaltning med åldern, vem vet, jag fyller trots allt 27 år i augusti, säger Hanna Jörnhammar med ett leende.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap