Samsung har tidigare sagt att man vill göra det möjligt att e-handla direkt via TV:n. Bland annat har man investerat 5 miljoner dollar i Delivery Agent, ett företag som sysslar med försäljning kopplat till underhållning. Man håller också just nu på att baka in smarta appar i sina nya TV-apparater som ska ska göra det ännu enklare att handla via sin TV.
Nu kommer nästa tillverkare som vill närma sig e-handeln. LG Electronics har nämligen bakat in PayPal i sina Smart-TV som släppts under 2013. Något som gör att de som känner köpsuget slå till kan använda sig av betallösningen för sina inköp utan att lämna soffan, via sina fjärrkontroller.
– PayPal minskar betydligt antalet steg användaren måste ta för att slutföra en transaktion och sparar tid genom att eliminera behovet av att mata in kreditkortsnummer och adressuppgifter för varje efterföljande inköp. I framtiden kommer det också göra det möjligt för LG att bättre integrera digital handel med förstklassig underhållning i hemmet, säger Richard Choi, Senior Vice President för Smart Business Center på LG.
Perfekt för annonsörer
Att LG valde PayPal beror på betalleverantörens starka ställning på marknaden och deras stor användarskara, 123 miljoner aktiva användare enligt PayPal själva. För tillfället kan ägare av en Smart-TV från LG i USA, Kanada och Storbritannien köpa appar och spel samt 3D-filmer med hjälp av PayPal.
Med start nästa månad ska man även rulla ut tjänsten i Frankrike, Italien, Tyskland, Spanien och Australien. Och så småningom ska man även kunna applicera funktionen på betydligt fler områden.
– Den här funktion är en bra lösning för välgörenhetsorganisationer och annonsörer som vill engagera en helt ny publik vid en tidpunkt när de är mottagliga för att donera eller köpa. Vi tror att TV:n är en naturlig kanal för handel och vi är glada över att kunna föra över den enkelhet, säkerhet och funktionalitet som PayPal för med sig, säger Randall Davies, Senior Director för global affärsutveckling på PayPal.
Källa: Internet Retailer