Lexington grundades 1997 och säljer sängkläder, hemtextilier, samt på senare tid kläder. Kollektionerna är inspirerade av den amerikanska östkusten, i synnerhet New England och företaget har idag cirka 900 återförsäljare i över 20 länder.
Förutom egna butiker har man en e-handel som på senare år blivit en allt viktigare kanal. Något som visade sig idag när Lexington släppte sitt resultat för 2015. Under förra året ökade Lexingtons nettoomsättning med drygt 5 procent jämfört med 2014 men resultatet föll rejält, från förra årets 13,8 miljoner kronor till blygsamma 0,5 miljoner.
Online har man däremot sett en mer glädjande utveckling där Lexington successivt ökat sin försäljning i den egna nätbutiken.
– Vår tyska webbhandel har visat mycket stark tillväxt under året, efter att vi översatt och lokalanpassat såväl butiken som kundtjänsten, säger Lexingtons vd och grundare, Kristina Lindhe.
Fortsatt fokus på nätet
Utöver framgången i Tyskland har Lexington under 2015 investerat i effektiviseringar och förbättringar, samt kompletterat med nya avtal med flera, som man själv beskriver det, betydande webbhandlare.
I USA har tillväxten däremot inte gått enligt plan, vilket gav en förlust för verksamheten 2015. Även i Storbritannien gick det sämre än väntat, förutom på nätet.
– Webbhandeln har gått bra, men den fysiska handeln har inte haft samma positiva utveckling, säger Kristina Lindhe och fortsätter:
– Vi kommer under året att utöka vår satsning på sociala medier och webbhandel, både vår egen och via partners. Vår försäljning via egen webb växer, dock ser vi outnyttjad potential och vi kommer nu att fokusera på att öka tillväxttakten.