TvÄ av Sveriges stora e-handelsleverantörer finns i Göteborg, dÀr den ena valt plattformsspÄret medan den andra valt vÀgen som konsultbyrÄ, dÀr man skrÀddarsyr e-handelslösningar Ät kunderna. Vi har pratat med den senare om hur e-handeln utvecklats under de senaste tio Ären och vad som komma skall.
Den svenska e-handelsbyrÄn Star Republic blev nyligen uppköpt av ett franskt miljardbolag, som precis som den svenska byrÄn löser den digitala handeln Ät lite större företag. Vi fÄngade upp Bengt Wessborg, som Àr delÀgare och marknadschef pÄ Star Republic, för att prata om uppköpet men ocksÄ e-handelns utveckling i vÄrt avlÄnga land.
Tog fart nÄgra Är senare
Bengt Wessborg berÀttar om hur Star Republic grundades av Mikael Andersson och Patric Svensson nÀr de satt pÄ grossistbolaget Sandryds. Företaget ville outsourca IT-avdelningen och spinoffen blev det som idag Àr Star Republic. Bolaget startades 2003 och har sedan dess jobbat med olika e-handelslösningar. Det var dock först nÄgra Är senare som det verkligen tog fart.
- Runt 2007 och 2008 började det ta fart dÄ e-handeln vÀxte i Sverige och dÄ lÄg ju Star Republic vÀl positionerade efter att ha hÄllit pÄ med e-handel i nÄgra Är, berÀttar Bengt Wessborg.
Företaget ska Àven via sina kontakter tidigt ha fÄtt en stor kund i dryckesjÀtten Carlsberg. En kund som bolaget fortfarande har idag och som man genomfört ett 20-tal projekt Ät. NÀr trycket pÄ Star Republic började öka sÄ klev Bengt Wessborg in, eftersom han letade efter nya utmaningar.
- 2008 kom jag in. Jag ville jobba med nÄgonting som var mer affÀrskritiskt Àn det jag hade gjort tidigare i min karriÀr. Jag hade jobbat med IT-lösningar i Ätta Är och tÀnkte vad Àr mer affÀrskritiskt Àn e-handel? Det Àr ÀndÄ konkret. Det ska levereras och det Àr pengar involverade.
Stod vid ett vÀgskÀl
Bengt Wessborg blev delĂ€gare direkt 2008. Detta Ă„r ska e-handelsleverantören ha stĂ„tt inför ett vĂ€gskĂ€l och under denna tiden hade Star Republic faktiskt en egen e-handelsplattform, likt Göteborgs-konkurrenten Jetshop. Den egna plattformen gjorde man dock sig av med senare för att kunna fokusera pĂ„ att skapa skrĂ€ddarsydda lösningar Ă„t kunderna, istĂ€llet för att erbjuda ett âfĂ€rdigt paketâ.
- Vi gjorde bÄde och dÄ. Det gjorde vi inte i slutet av 2008. DÄ fokuserade vi pÄ mellanstora och större kunder och avvecklade den hÀr standardpaketeringen som vi hade för mindre kunder, berÀttar Bengt Wessborg, och tillÀgger att de pÄ den tiden Àven konkurrerade med bland annat plattformarna E-butik och Jetshop.
Företaget hade bestÀmt sig för att fokusera pÄ e-handelslösningar för mellanstora och större kunder men eftersom man tyckte att det var ganska hÄrd konkurrens inom B2C valde man till en början att enbart satsa pÄ B2B.
- Vi kÀnde att det var sÄ hÄrd konkurrens inom den nischen som vi ville in i, sÄ dÄ fokuserade vi faktiskt pÄ B2B-kunder under ett par Är. Vi kallade det till och med för elektronisk mellanhandel.
"Det blev en kanalkonflikt"
I dag ska e-handelsbyrÄn, som Star Republic kallar sig, ha kunder inom ett brett segment, bÄde inom B2B och B2C. Under 2011 tog man dock Ànnu ett steg mot att bli mer renodlade e-handelskonsulter Àn att erbjuda olika fÀrdiga verktyg.
- 2011 sÄ mÀrkte vi att det kom in mÄnga enterprise-plattformar frÄn Europa och USA. Och att efterfrÄgan pÄ den typen av teknik ökade. Vi mÀrkte att det var svÄrt att konkurrera med bara vÄr egen teknikplattform, sÀger Bengt och fortsÀtter:
- Det blev en kanalkonflikt och vi valde att mer gĂ„ Ă„t konsulthĂ„llet. Ăven om vi ville kalla oss för byrĂ„ dĂ„. Vi fokuserade pĂ„ e-handel och ett antal plattformar som EPI och InRiver och blev duktiga pĂ„ dem.
Bengt Wessborg minns hur de stod inför att bli ett produktbolag eller en byrÄ. Men eftersom de föredrog arbetet med kunderna mer Àn sjÀlva produkten valde de att bli en renodlad byrÄ.
- Det gick vÀldigt bra sÄ det har vi aldrig Ängrat. 2015 kom Àven Johan Setteryd in som delÀgare med erfarenhet frÄn byÄarbete, sÄ dÄ valde vi Àven att addera till strategi och design i vÄrt e-handelserbjudande för att bli Ànnu mer kompletta. Vi mÀrkte Àven att kunderna mer och mer efterfrÄgade denna kompetensen.
TvÄ jÀttar i Göteborg
Star Republic omsatte förra Äret 73 miljoner kronor och Àr en av Sveriges större e-handelsleverantörer. Konkurrenten Jetshop som valde plattformsvÀgen omsÀtter ocksÄ nÀra 70 miljoner. TvÄ stora leverantörer med bas i Göteborg.
- Vi har alltid sneglat pÄ dem och det Àr ju roligt att det har varit ett kluster med e-handelsbolag men ocksÄ e-handelsbyrÄer. Det kanske finns nÄgot samband dÀr och det Àr ju kul att de blivit sÄ stora och framgÄngsrika. För nÀr jag började pÄ Star Republic var ju Jetshop ett ganska litet bolag. De var nog större Àn oss men fortfarande ett litet bolag. SÄ man har sett att hela branschen har vÀxt.
Vad Àr den hetaste trenden just nu?
- Omnichannel, enhetlig handel, sammanhÄllen handel eller unified commerce. Det finns en massa ord för det men vad man menar Àr egentligen att man fÄr samma kundupplevelse i alla kanaler. En annan trend tror jag Àr att det hÀnder mycket pÄ logistikfronten. MÄnga Àr ju rÀdda för att företag som Amazon och Alibaba ska komma in och bli vÀldigt precisa i sina leveranser. Vi ser att Apotea Àr duktiga pÄ leveranser med nya leveranssÀtt. SÄ jag tror att mer flexibilitet och snabbhet i leveranserna, bÄde inom B2B och B2C, Àr nÄgonting som vi kommer att fÄ se hÀnda vÀldigt mycket inom de kommande Ären.
MaskininlÀrning för mer relevans
Ett annat omrÄde som Bengt Wessborg lyfter som hett just nu Àr inte helt ovÀntat AI, artificiell intelligens, eller maskininlÀrning, som numera dyker upp i vÄrt nyhetsflöde sÄ gott som varje vecka.
- Sen tror jag det hÀnder vÀldigt mycket inom "machine learning" och att man försöker att bli mer relevant för sina kunder. Företag Àr ofta vÀldigt duktiga pÄ att samla pÄ sig information men inte lika duktiga pÄ att förÀdla den och nyttja den sÄ att det skapar ett vÀrde för den som ger ifrÄn sig informationen. DÀr tror jag att vi kommer att fÄ se jÀttemycket och det kommer mÄnga nya system och lösningar pÄ det omrÄdet.
Jobbar ni med maskininlÀrning idag?
- Absolut. Vi jobbar med det skrÀddarsytt och vi tittar pÄ olika typer av lösningar och aktörer som har sÄdana hÀr typer av programvaror. Det kan vara allt ifrÄn intelligenta sökmotorer till inbyggd ny funktionalitet i e-handelsplattformarna. Plattformarna förvÀrvar ofta bolag och bygger pÄ ny funktionalitet. Sen försöker vi hitta smartare kopplingar mellan CRM-systemen och sÄdana saker.
Bengt Wessborg tycker att AI Àr jÀttespÀnnande och han ser idag ingen klar vinnare inom omrÄdet utan det ska vara mycket tidigt i utvecklingen av dessa typer av lösningar. NÀr vi frÄgar Bengt om vad han tror att e-handlarna kommer att vilja ha utav dem nÄgot Är framÄt Àr det dock inte futuriska lösningar som AI som kommer pÄ tal. Utan behovet av att stÄ ut pÄ marknaden och att vara unik sÀgs bli allt viktigare i den ökande konkurrensen.
- DÄ kommer det hÀr behovet av att skrÀddarsy tillbaka. Jag tror att vi i Ànnu högre grad kommer att hjÀlpa kunderna att skrÀddarsy sina lösningar Ànnu mer.
Huvudlöst och microservices
Bengt Wessborg tar upp nya tekniska lösningar för hur man bygger upp e-handeln, som ska göra det möjligt att kunna jobba med flera olika utvecklingsprojekt samtidigt. Detta gĂ„r Ă€ven in i trenden âheadless commerceâ, eller huvudlös e-handel, samt modern arkitektur som microservices, vilka Ă€ven dessa handlar om att snabbare kunna utveckla och skala lösningar mot kunderna.
- I dag blir det ofta en backlog i utvecklingsprojekt dÀr du lÀgger allt sist i kön. DÄ gÄr det vÀldigt lÄngsamt med ny innovation. Jag tror att man mÄste ha respekt för att det Àr komplext men att du med ett nytt tÀnk kring arkitekturen kan jobba parallellt med utveckling och prova nya saker och snabbt lansera till kunderna. Detta blir Ànnu mer viktigt framöver dÄ det blir kundupplevelsen som avgör vilka som blir vinnarna. Time-to-market kommer att bli livsviktigt i konkurrensen.
Vilket e-handelsprojekt Àr du mest stolt över?
- Nu pÄ senare tid Àr jag stolt över plattformen som vi byggt Ät urb-it. De försöker skapa ett uber inom leveranser. De har sjÀlvklart mycket kvar att bevisa men rent tekniskt Àr vi stolta över lösningen och funktioner som att du kan fota ditt kreditkort för att göra en automatisk betalning. Du kan fÄ leveransen inom 45 minuter levererat till ett konferensrum och de har ju lyckats lansera det i flera stÀder, bland anant i Paris och London. Du kan följa leveransen precis som en uber-taxi dÀr du ser att de hÀmtat upp ditt paket. Det Àr ju jÀkligt frÀckt.
Nyligen köptes, som vi tidigare nÀmnde, Star Republic upp av det franska miljardbolaget SQLI. En fransk digitalbyrÄ med över 2000 anstÀllda. Enligt Bengt Wessborg blev de kontaktade av SQLI och insÄg ganska snabbt att det fanns fördelar i att gÄ vidare tillsammans.
- Vi sÄg tidigt, i diskussionerna med dem, synergieffekter mellan bolagen. DÄ ville de förvÀrva Star Republic och det kÀndes bra sÄ vi hittade ett upplÀgg dÀr vi gjorde det. Men vi ville jobba kvar i bolaget och de ville de ocksÄ. Och dÄ hittade vi ett sÀtt för oss att Äterinvestera och vara kvar som Àgare i bolaget trots att de förvÀrvade Star Republic.
I Sverige ska det vara âbusiness as usualâ för Star Republic men nu Ă€r det ocksĂ„ upp till bevis att synergierna fungerar, berĂ€ttar Bengt Wessborg.
- Vi vill ju dra fördel av vÄra nya kollegor. NÄgot konkret Àr att vi nu med en ökad leveransförmÄga och ytterligare bredd i plattformar och teknologier kan ta oss an större och andra kunder Àn tidigare. DÄ e-handeln idag Àr ett jÀttestort eko-system av aktörer, sÄ kan vi Àven dra nytta av fler internationella samarbeten och lösningar i ett större sammanhang, avslutar Bengt Wessborg