Två av Sveriges stora e-handelsleverantörer finns i Göteborg, där den ena valt plattformsspåret medan den andra valt vägen som konsultbyrå, där man skräddarsyr e-handelslösningar åt kunderna. Vi har pratat med den senare om hur e-handeln utvecklats under de senaste tio åren och vad som komma skall.
Den svenska e-handelsbyrån Star Republic blev nyligen uppköpt av ett franskt miljardbolag, som precis som den svenska byrån löser den digitala handeln åt lite större företag. Vi fångade upp Bengt Wessborg, som är delägare och marknadschef på Star Republic, för att prata om uppköpet men också e-handelns utveckling i vårt avlånga land.
Tog fart några år senare
Bengt Wessborg berättar om hur Star Republic grundades av Mikael Andersson och Patric Svensson när de satt på grossistbolaget Sandryds. Företaget ville outsourca IT-avdelningen och spinoffen blev det som idag är Star Republic. Bolaget startades 2003 och har sedan dess jobbat med olika e-handelslösningar. Det var dock först några år senare som det verkligen tog fart.
- Runt 2007 och 2008 började det ta fart då e-handeln växte i Sverige och då låg ju Star Republic väl positionerade efter att ha hållit på med e-handel i några år, berättar Bengt Wessborg.
Företaget ska även via sina kontakter tidigt ha fått en stor kund i dryckesjätten Carlsberg. En kund som bolaget fortfarande har idag och som man genomfört ett 20-tal projekt åt. När trycket på Star Republic började öka så klev Bengt Wessborg in, eftersom han letade efter nya utmaningar.
- 2008 kom jag in. Jag ville jobba med någonting som var mer affärskritiskt än det jag hade gjort tidigare i min karriär. Jag hade jobbat med IT-lösningar i åtta år och tänkte vad är mer affärskritiskt än e-handel? Det är ändå konkret. Det ska levereras och det är pengar involverade.
Stod vid ett vägskäl
Bengt Wessborg blev delägare direkt 2008. Detta år ska e-handelsleverantören ha stått inför ett vägskäl och under denna tiden hade Star Republic faktiskt en egen e-handelsplattform, likt Göteborgs-konkurrenten Jetshop. Den egna plattformen gjorde man dock sig av med senare för att kunna fokusera på att skapa skräddarsydda lösningar åt kunderna, istället för att erbjuda ett “färdigt paket”.
- Vi gjorde både och då. Det gjorde vi inte i slutet av 2008. Då fokuserade vi på mellanstora och större kunder och avvecklade den här standardpaketeringen som vi hade för mindre kunder, berättar Bengt Wessborg, och tillägger att de på den tiden även konkurrerade med bland annat plattformarna E-butik och Jetshop.
Företaget hade bestämt sig för att fokusera på e-handelslösningar för mellanstora och större kunder men eftersom man tyckte att det var ganska hård konkurrens inom B2C valde man till en början att enbart satsa på B2B.
- Vi kände att det var så hård konkurrens inom den nischen som vi ville in i, så då fokuserade vi faktiskt på B2B-kunder under ett par år. Vi kallade det till och med för elektronisk mellanhandel.
"Det blev en kanalkonflikt"
I dag ska e-handelsbyrån, som Star Republic kallar sig, ha kunder inom ett brett segment, både inom B2B och B2C. Under 2011 tog man dock ännu ett steg mot att bli mer renodlade e-handelskonsulter än att erbjuda olika färdiga verktyg.
- 2011 så märkte vi att det kom in många enterprise-plattformar från Europa och USA. Och att efterfrågan på den typen av teknik ökade. Vi märkte att det var svårt att konkurrera med bara vår egen teknikplattform, säger Bengt och fortsätter:
- Det blev en kanalkonflikt och vi valde att mer gå åt konsulthållet. Även om vi ville kalla oss för byrå då. Vi fokuserade på e-handel och ett antal plattformar som EPI och InRiver och blev duktiga på dem.
Bengt Wessborg minns hur de stod inför att bli ett produktbolag eller en byrå. Men eftersom de föredrog arbetet med kunderna mer än själva produkten valde de att bli en renodlad byrå.
- Det gick väldigt bra så det har vi aldrig ångrat. 2015 kom även Johan Setteryd in som delägare med erfarenhet från byåarbete, så då valde vi även att addera till strategi och design i vårt e-handelserbjudande för att bli ännu mer kompletta. Vi märkte även att kunderna mer och mer efterfrågade denna kompetensen.
Två jättar i Göteborg
Star Republic omsatte förra året 73 miljoner kronor och är en av Sveriges större e-handelsleverantörer. Konkurrenten Jetshop som valde plattformsvägen omsätter också nära 70 miljoner. Två stora leverantörer med bas i Göteborg.
- Vi har alltid sneglat på dem och det är ju roligt att det har varit ett kluster med e-handelsbolag men också e-handelsbyråer. Det kanske finns något samband där och det är ju kul att de blivit så stora och framgångsrika. För när jag började på Star Republic var ju Jetshop ett ganska litet bolag. De var nog större än oss men fortfarande ett litet bolag. Så man har sett att hela branschen har växt.
Vad är den hetaste trenden just nu?
- Omnichannel, enhetlig handel, sammanhållen handel eller unified commerce. Det finns en massa ord för det men vad man menar är egentligen att man får samma kundupplevelse i alla kanaler. En annan trend tror jag är att det händer mycket på logistikfronten. Många är ju rädda för att företag som Amazon och Alibaba ska komma in och bli väldigt precisa i sina leveranser. Vi ser att Apotea är duktiga på leveranser med nya leveranssätt. Så jag tror att mer flexibilitet och snabbhet i leveranserna, både inom B2B och B2C, är någonting som vi kommer att få se hända väldigt mycket inom de kommande åren.
Maskininlärning för mer relevans
Ett annat område som Bengt Wessborg lyfter som hett just nu är inte helt oväntat AI, artificiell intelligens, eller maskininlärning, som numera dyker upp i vårt nyhetsflöde så gott som varje vecka.
- Sen tror jag det händer väldigt mycket inom "machine learning" och att man försöker att bli mer relevant för sina kunder. Företag är ofta väldigt duktiga på att samla på sig information men inte lika duktiga på att förädla den och nyttja den så att det skapar ett värde för den som ger ifrån sig informationen. Där tror jag att vi kommer att få se jättemycket och det kommer många nya system och lösningar på det området.
Jobbar ni med maskininlärning idag?
- Absolut. Vi jobbar med det skräddarsytt och vi tittar på olika typer av lösningar och aktörer som har sådana här typer av programvaror. Det kan vara allt ifrån intelligenta sökmotorer till inbyggd ny funktionalitet i e-handelsplattformarna. Plattformarna förvärvar ofta bolag och bygger på ny funktionalitet. Sen försöker vi hitta smartare kopplingar mellan CRM-systemen och sådana saker.
Bengt Wessborg tycker att AI är jättespännande och han ser idag ingen klar vinnare inom området utan det ska vara mycket tidigt i utvecklingen av dessa typer av lösningar. När vi frågar Bengt om vad han tror att e-handlarna kommer att vilja ha utav dem något år framåt är det dock inte futuriska lösningar som AI som kommer på tal. Utan behovet av att stå ut på marknaden och att vara unik sägs bli allt viktigare i den ökande konkurrensen.
- Då kommer det här behovet av att skräddarsy tillbaka. Jag tror att vi i ännu högre grad kommer att hjälpa kunderna att skräddarsy sina lösningar ännu mer.
Huvudlöst och microservices
Bengt Wessborg tar upp nya tekniska lösningar för hur man bygger upp e-handeln, som ska göra det möjligt att kunna jobba med flera olika utvecklingsprojekt samtidigt. Detta går även in i trenden “headless commerce”, eller huvudlös e-handel, samt modern arkitektur som microservices, vilka även dessa handlar om att snabbare kunna utveckla och skala lösningar mot kunderna.
- I dag blir det ofta en backlog i utvecklingsprojekt där du lägger allt sist i kön. Då går det väldigt långsamt med ny innovation. Jag tror att man måste ha respekt för att det är komplext men att du med ett nytt tänk kring arkitekturen kan jobba parallellt med utveckling och prova nya saker och snabbt lansera till kunderna. Detta blir ännu mer viktigt framöver då det blir kundupplevelsen som avgör vilka som blir vinnarna. Time-to-market kommer att bli livsviktigt i konkurrensen.
Vilket e-handelsprojekt är du mest stolt över?
- Nu på senare tid är jag stolt över plattformen som vi byggt åt urb-it. De försöker skapa ett uber inom leveranser. De har självklart mycket kvar att bevisa men rent tekniskt är vi stolta över lösningen och funktioner som att du kan fota ditt kreditkort för att göra en automatisk betalning. Du kan få leveransen inom 45 minuter levererat till ett konferensrum och de har ju lyckats lansera det i flera städer, bland anant i Paris och London. Du kan följa leveransen precis som en uber-taxi där du ser att de hämtat upp ditt paket. Det är ju jäkligt fräckt.
Nyligen köptes, som vi tidigare nämnde, Star Republic upp av det franska miljardbolaget SQLI. En fransk digitalbyrå med över 2000 anställda. Enligt Bengt Wessborg blev de kontaktade av SQLI och insåg ganska snabbt att det fanns fördelar i att gå vidare tillsammans.
- Vi såg tidigt, i diskussionerna med dem, synergieffekter mellan bolagen. Då ville de förvärva Star Republic och det kändes bra så vi hittade ett upplägg där vi gjorde det. Men vi ville jobba kvar i bolaget och de ville de också. Och då hittade vi ett sätt för oss att återinvestera och vara kvar som ägare i bolaget trots att de förvärvade Star Republic.
I Sverige ska det vara “business as usual” för Star Republic men nu är det också upp till bevis att synergierna fungerar, berättar Bengt Wessborg.
- Vi vill ju dra fördel av våra nya kollegor. Något konkret är att vi nu med en ökad leveransförmåga och ytterligare bredd i plattformar och teknologier kan ta oss an större och andra kunder än tidigare. Då e-handeln idag är ett jättestort eko-system av aktörer, så kan vi även dra nytta av fler internationella samarbeten och lösningar i ett större sammanhang, avslutar Bengt Wessborg