ANNONS

Letsdeal och Groupon får ny konkurrent

Letsdeal och Groupon får ny konkurrent
ANNONS

De flesta som använder Facebook har nog sett sina vänner börja skicka incheckningar på var dom befinner sig någon stans. Denna funktion är en del av Facebook Places som vi har skrivit om tidigare. Syftet med att hela tiden checka in sig på olika platser är, om vi förstår Facebook rätt, att man ska kunna hitta vänner som är i närheten. När någon checkar in tipsar Facebook deras vänner, som är i närheten, om att denne är i krokarna och då kanske en träff kan äga rum.

En funktion i Places som ännu inte är aktiverad, i Sverige, är Facebook Deals. Detta är något som Facebook planerat in sedan start i Places. Det är alltså ingen eftertänkt funktion. Vad är då Facebook Deals? Det påmminner om tjänster som Groupon och Letsdeal. Människor går ihop för att få bättre priser på restauranger, uteställen, evenemang m.m. Skillnaden med Facebook Deals är att det direkt är kopplat till företaget och att kunderna geografiskt kan ta del av lokala erbjudanden.

Magnus Lundin på Gamsun har skrivit en liten genomgång om hur företag kan arbete med Facebook Deals. Det finns fyra olika sorters "Deals" man kan använda. Den mest intressanta kan vara Friend Deal som uppmuntrar kunder att bjuda in sina vänner för att få bättre priser. Desto fler vänner en befintlig kund bjuder in desto större rabatter erbjuds. Det finns även enkla "Deals" där du, när du checkar in i t.ex. en butik, får rabatt eller något annat extra. Varför skulle man då vilja ge något bara för att någon checkar in? Helt enkelt för att den personens vänner kommer se var personen befinner sig. Utan något incitament är det förmodligen ganska liten chans att någon checkar in i en liten butik som de snabbt besöker.

Sedan kommer givetvis de butiker/restauranger som erbjuder något via Places ha en speciell markering när folk använder tjänsten. För de som inte använt Places kan det vara bra att veta att man ser alla platser i närheten av där man är när man ska checka in. Restauranger med erbjudanden kommer därför, med stor sannolikhet, dra till sig fler besökare via Places än de utan.

Det finns som ni kanske märker hur mycket som helst att diskutera kring Facebook Deals. För er som vill läsa mer är Magnus blogginlägg en bra start.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap