ANNONS

Lensway testade nytt - fick 15 000 inloggningar direkt

Lisa de Paula, vd på Lensway Group, och Karin Giertta, marknadschef på IDkollen

"Mest förväntade metoden".

ANNONS

Lensway ville göra inloggningen för medlemmar säkrare och vände sig därför till en välbeprövad tjänst, BankID. På så sätt ska man både säkra tillgången till, samt skydda personliga uppgifter. Det innebär också att tappade lösenord inte längre blir ett problem.

Identifiering via BankID ska även underlätta för kundtjänst, som då vet vem de hjälper vid kontakt.

BankID är ju den mest använda och mest förväntade metoden för att identifiera sig digitalt i Sverige. Därför var en implementation av denna metod ett naturligt steg för att erbjuda våra kunder en bättre och förenklad kundupplevelse, säger Malin Pettersson, Head of Digital Store & Infra på Lensway Group, i ett uttalande.

Redan efter 14 dagar hade man 15 000 inloggningar med BankID, vilket innebär att hälften av kunderna anammade den nya lösningen direkt.

Den nya inloggningsmetoden togs fram i samarbete med IDkollen.

Att Lensways kunder genast fick 50 procent av inloggningarna via BankID efter 14 dagar visar att konsumenterna är redo och vana att verifiera sig med BankID. Dock är inte alla e-handlare riktigt redo att erbjuda sina kunder säkerhet till sina personliga data. Det kan bero på att de inte tar kundsäkerheten på allvar eller att de lever i ovisshet att man behöver skydda personliga uppgifter enligt dataskyddslagar, sekretesslagar och GDPR, säger Karin Giertta, marknadschef på IDkollen, till Ehandel.

Nils Lund
nils@ehandel.se