2009 öppnade e-handelsföretaget Lensway sin första fysiska butik i Stockholm, nu är det dags för den femte. På centralstationen i Göteborg kommer den 86 kvadratmeter stora butiken bli något av ett flaggskepp för företaget.
– Optikhandeln genomgår just nu ett stålbad. I den processen är det viktigt för oss att vara närvarande även utanför nätet. Butikerna ska vara en katalysator för näthandeln. Vi ska erbjuda det bästa av två världar, säger Lensways vd Bo Wänghammar.
Samarbetar med ögonspecialister
På plats i butiken kommer det att finnas två optiker för att hjälpa kunderna. Lensways idé är att fokusera på handel och överlåta det medicinska till erfarna optiker
– Vi samarbetar med ett stort antal optiker runt om i Sverige. De är ögonspecialister och vi är produktspecialister. Förhållandet är lika självklart som mellan läkare och apotek, säger Bo Wänghammar.
Att nätbutiker även skaffar sig fysiska butiker har varit en tydlig trend den senaste tiden för att bättre kunna möta sina kunders efterfrågan. Något som Lensway ganska tidigt anammade och som de fortfarande verkar tro på.
– Genom att vara prisvärda, innovativa och moderna är vår ambition att skapa en shoppingupplevelse som ingen av konkurrenterna kan matcha, säger Bo Wänghammar.
Källa: Dagens Handel