Trots e-handelns starka tillväxt de senaste åren så finns det fortfarande produkter som nästan uteslutande säljs offline. Ett exempel är glasögon - en kategori där e-handeln i dag står för ungefär en procent av marknaden. Men det är en siffra som har alla möjligheter att öka. Det menar i alla fall Lisa De Paula, vd på LensWay Group.
I går gästade hon vår konferens Emeet i Stockholm, där hon intervjuades på scenen av undertecknad. Det blev ett samtal om utmaningarna med att flytta en traditionell bransch till nätet, och om kommande teknik som väntas förenkla onlineköp av optikprodukter. Vi pratade också om utmaningarna med att nå ut till en yngre målgrupp samt att vinna i konkurrensen inom ett segment där många är på jakt efter det lägsta priset. Vi kom också in på anledningen till att LensWay lade ner sina fysiska butiker och fick en inblick i varför företagets nordiska expansion ännu inte har nått Danmark.
Laddar för Black Friday
LensWay Group, som utöver LensWay består av varumärkena Lenson och YourLenses, omsatte förra året 675 miljoner kronor och tillväxtkurvan har under de senaste åren pekat stadigt uppåt. Hur 2019 slutar för koncernen återstår att se, men klart är att flera spännande nyheter väntar runt hörnet - inte minst med Black Friday i antågande.
Missade du Emeet och intervjun med Lisa De Paula? Här kommer godbitarna i en exklusiv videointervju.