Nätbutiken Lensway har hamnat i blåsväder efter en mindre lyckad marknadsföringskampanj. Lenslogistics, mer känt som Lensway, ska under en tid ha använt sig av Specsavers varumärke Easyvision på flera icke tillåtna sätt.
Bland annat ska man ha använt sig av varumärket som metatagg (underliggande kod på hemsidan) på ett sådant sätt att konsumenterna kunde uppfatta det som att de kunde köpa Easyvision-produkter på Lensway.se. Det trots att så icke var fallet skriver tidningen BrandNews.
Fortsätter man väntar böter på 1 miljon
Det här har lett till att Specsavers stämt Lenslogistics som nu fällts i Marknadsdomstolen och därmed förbjuds att fortsätta använda marknadsföringen som enligt domen vilseleder kunder och misskrediterar Specsavers.
Vitesbeloppet uppgår till en miljon kronor om Lenslogistics skulle återuppta sin nu förbjudna marknadsföring. Lenslogistics tvingas samtidigt betala rättegångskostnaderna på cirka en halv miljon kronor.