ANNONS

LensOn gillar inte heller prisfusket

LensOn gillar inte heller prisfusket
ANNONS

Ni kanske har läst våra artiklar kring prisfusket på jämförelsesidorna. I en av dessa jämför vi LensOn och LensWays priser när man kommer in via Prisjakt och vid direkt inskrivning. Det är oftast billigare via prisjämförelsesidorna. Vi tog upp dessa företag eftersom LensOn gått till angrepp mot LensWay och anklagat dem för att bete sig ohederligt. Det visade sig dock att LensOn använde liknande metoder som LensWay om än lite tydligare mot kund.

LensOn visar i alla fall att priset är ett rabatterat pris och de har strukit över det ordinarie priset. Hos LensWay är det i princip omöjligt att se att man fått ett annat pris än ordinarie, när man kommer in via en jämförelsesida. LensWay har även fått Konsumentverket på halsen gällande detta förfarande.

LensOn:s VD talar ut

Vi har nu fått ett brev av Kim Persson, LensOn:s VD. Han tar inte en defensiv position som man kanske skulle kunna tro. I stället tycker han att det är bra att dessa frågor lyfts till ytan. Kim skriver följande:

"Jag tycker det är bra att det äntligen börjar uppmärksammas att priserna på prisjämförelsesidor inte alltid är att lita på. På LensOn har vi varit emot detta ända sedan Lensway startade med det här för snart två år sedan. Risken är ju att kunderna känner sig lurade om det ser ut som att man har ett lägre ordinarie pris än man har. Däremot tycker vi att det är fel att ni jämför vårt agerande med Lensways. Jag vill därför gärna förtydliga att vi markerar direkt på prisjämförelsesidorna när det rör sig om en kampanj för besökare därifrån. Så tydligt det går med tanke på hur prisjämförelsesajterna fungerar idag."

Kim fortsätter att berätta hur de försökt påverka jämförelsesidorna för att få dem att sätta press på andra e-handlare att tydligt markera när det handlar om "kampanjpriser", dvs ett specialpris via jämförelsesidorna.

"Vi har talat med Pricerunner och krävt att alla eventuella kampanjer måste märkas ut direkt på prisjämförelsesajten av alla aktörer. Det tycker vi vore en bra lösning. Tyvärr vill inte Pricerunner göra detta och väljer att lyssna mer på Lensway, som vill ha kvar det som idag. Därför har vi valt att själva skriva in “KAMPANJPRIS” i beskrivningen av varan på prisjämförelsesajten när vi ger någon speciell rabatt där. Om Pricerunner inför vårt förslag skulle även ordinarie priser skrivas ut och det skulle bli ännu tydligare."

Kim vill även poängtera att han tycker dessa kampanjpriser är ett bra sätt att marknadsföra sig på för att få nya kunder, så länge det är transparent mot kund och inte i syfte att luras.

Vi tar ingen ställning till om prisdifferentiering på detta sätt är godkänt eller ej, och vi vet inte heller om det är jämförelsesidornas jobb att reda ut det. Vi håller dock med Kim om att konkurrenssituationen måste blir rättvis mellan e-handlare och jämförelsesidorna borde ta tag i detta. Om speciella kampanjpriser, eller rabattkoder, skall tillåtas bör det ske under kontrollerade former där Prisjakt och Pricerunner borde sätta tydliga regler.

Vad är bäst för kunderna

E-handelsjätten Amazon har flera gånger blivit påkomna med olika priser mot kunder, på samma vara. De har även erbjudit högre priser till sina betalande medlemmar. Deras förklaring har varit att de testat priselasticiteten på olika sorters produkter. De har sedan lovat att ersätta de kunder som hamnat i kläm.

Tidigare i dag twittrade e-handelsprofilen Gary Veynerchuk följande:

"Transparency is the currency of our time"

Du kan inte mörka och dölja saker på Internet. Dina kunder kommer för eller senare nosa fram vad som pågår och då faller korthuset. Att spela med öppna kort tror vi är det vinnande konceptet för framtidens e-handel oavsett om man konkurrerar med pris eller något annat.

 

Relaterade nyheter:
Prisfusk hos jämförelsesidorna
Försöker LensWay lura sina kunder?

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se