ANNONS

Lennström tipsar om hur du hanterar trasiga returer

Lennström tipsar om hur du hanterar trasiga returer
ANNONS

Returer är nĂ¥got som de flesta e-handlare tvingas ta itu med. Och eftersom distans- och hemförsäljningslagen ger konsumenten rätt att undersöka varan, och till och med öppna emballaget, kan en returnerad vara inte alltid säljas som helt ny. Här fĂ¥r du nĂ¥gra tips pĂ¥ hur du kan gĂ¥ tillväga.

Klarnas Fredrik Lennström har nyligen bloggat om saken där han ger nĂ¥gra tips pĂ¥ hur man kan hantera returnerade varor. Ett sätt att lösa det är att ha en fysisk butik som kan sälja varorna billigare. Men eftersom det är uteslutet för mĂ¥nga e-handlare sĂ¥ är ofta alternativet att Ă¥terigen sälja dem pĂ¥ nätet, men till ett lägre pris.

NĂ¥got som bĂ¥de Amazon och Webhallen gör. Amazon har en sektion pĂ¥ sajten som heter Warehouse Deals där man listar returnerade produkter och även kan se vilken klassificering produkten har, det vill säga hur skadad är förpackningen och sĂ¥ vidare.

Webbhallen i sin tur kallar dessa varor för fyndvaror och det kan vara returnerade varor frĂ¥n webbhandeln eller frĂ¥n vanliga butiker. De har sedan ett klassificeringssystem pĂ¥ sajten där kunden kan läsa mer om i vilket skick produkten är. Deras fyndvarorna dyker även upp i listningarna pĂ¥ Prisjakt som sedan skiljer pĂ¥ nya och nästan nya produkter.

Sammanfattningsvis skriver Lennström att det gäller att kunna snurra runt returnerade varor, även om skicket pĂ¥ dem inte är som nya. När man fĂ¥r en retur där förpackningen är skadad och du vet att det inte finns nĂ¥got du kan göra för att skaffa en ny förpackning är det inte roligt. En utmaning för sĂ¥väl mindre som större e-handlare.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se