ANNONS

Leksaksförsäljningen på nätet vinner allt mer mark

Leksaksförsäljningen på nätet vinner allt mer mark

E-handeln fortsätter att växa kraftigt och en av de branscher som haft särskilt stor tillväxt på nätet är barnartiklar och leksaker. Branschen ökade sin försäljning med 31 procent under första kvartalet i år och nästan en femtedel av den totala omsättningen kan relateras till e-handel.

ANNONS

Första kvartalet 2014 ökade försäljning på nätet med 16 procent och framförallt är det branscher som tidigare haft begränsad försäljning på nätet som växer kraftigt. Förutom byggvaror är barnartiklar och leksaker en av de branscher som växer starkast just nu.

Efter böcker och hemelektronik är det också den bransch som har högst andel av sin försäljning via Internet. 18 procent av den totala omsättningen för branschen kan relateras till e-handel. En ökning från 12,2 procent 2013 enligt Branschorganisationen Leksaksbranschen.

– Att försäljning av leksaker ökar så markant på nätet beror på att nätbutiken har möjlighet att erbjuda både ett bredare sortiment och en större tillgänglighet till sina kunder. Som fysisk leksaksaffär har du svårare att vara lika bred i ditt sortiment, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Kommer öka ytterligare

Och att försäljningen på nätet tagit fart är något som de traditionella leksakshandlarna märkt av på senare år.

– Det är väl ganska tufft i dagsläget måste jag säga. Vi ser ju som sagt ökad konkurrens från Internethandeln. Den växer ju och de har blivit mycket skickligare på det de gör också, säger Janne Isola butiksföreståndare i leksaksaffären vid Globen i Stockholm.

Men även om han är säker på att näthandeln med leksaker kommer att växa ytterligare, tror han alltid att det kommer att finnas plats för fysiska butiker.

– De kommer alltid att ha en plats. Möjligtvis att butikerna kommer att bli mindre i framtiden. Och servicegraden måste nog öka, att kunna hitta en människa att få fråga om tips och råd, någon som kan. Det tror jag är viktigt, säger Janne Isola.

Källa: Press, SR

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se