Amerikanska PriceWaiter lanserades 2011 och erbjuder ett verktyg för e-handlare som gör det möjligt för deras kunder att pruta, eller köpslå om man vill vara lite fin i kanten, på sajten.
De två grundarna, Andrew Scarbrough och Stephen Culp som båda har erfarenhet från detaljhandeln, tyckte att det var konstigt att det inte fanns ett smidigt sätt för e-handlare att fånga in prisjägare. De tyckte också att konvertering var alltför låg på många e-handelssidor, trots att många av besökarna besöker sajterna med uppsåt att handla.
Då föddes PriceWaiters vars affärsidé är ganska simpel. E-handlare installerar deras verktyg som gör det möjligt för kunder att via en knapp på produktsidan själva sätta det pris de vill betala för en vara. E-handlaren kan sedan välja att acceptera, neka eller lämna ett motförslag.
Gratis att använda
Enligt företaget själva så kan deras verktyg öka konverteringen rejält, något som också var en av anledningarna till att det skapades. Som exempel nämner man en elektronikbutik som ökade konverteringen med 16 procent efter åtta månader. En möbelaffär ska ha ökat konverteringen med 5 procent.
Än så länge ska det vara gratis att använda sig av verktyget, fokus nu ligger på att övertyga e-handlare om dess storhet. Men prisbilden kommer att ändras så fort man lockat till sig mer än 500 e-handlare, hur vet man dock inte riktigt ännu.
Planer finns på att använda sig av en prenumerationsbaserad premiumversion, samtidigt som man kan komma att erbjuda en enklare version för att låta e-handlare testa verktyget utan kostnad. Man har nyligen även lanserat en modul för plattformen Magento.
Källa: PandoDaily