Den kinesiska e-handlaren och shoppingappen Temu är på stark frammarsch i Sverige och försöker nu nalla andra e-handlares kunder. Vi har redan dokumenterat hur Temu snabbt gjort sig till ett namn i Sverige, både genom betald annonsering och organisk närvaro på Google.
I går konstaterade Breakit att Temu samtidigt använder en del fula metoder för att vinna nya kunder.
Det har även förekommit annonser där Temu påstår sig ha rabattkoder eller rabatterade priser på varumärkena som sedan inte stämmer, säger Google Ads-experten Karl Lindberg, från byrån AdRelevance, till Ehandel.
Att konkurrenter syns på sökord relaterade till ditt varumärke är ett gammalt trick och något som Google inte bryr sig speciellt mycket om.
Vi begränsar inte användningen om varumärken används som sökord eller varumärken används i sökvägen efter domänen eller underdomänen för annonsens visningsadress, skriver Google bland annat.
Men det Temu nu gör är att skamlöst använda varumärkena direkt i sina annonser. Bland de drabbade som Breakit luskat fram finns till exempel Revolution Race, som alltså fått agera dragplåster åt Temu.
Som tur är finns det ett sätt att undvika just detta missbruk av ens eget varumärke.
Det går tyvärr inte att påverka att andra aktörer köper sökord på företagets varumärke men det som kan gå att göra är att förhindra att andra aktörer kan använda varumärket i annonstexten, säger Karl Lindberg.
Så vad måste man göra mer konkret? För det första måste man skydda sitt varumärke i landet där man gör en anmälan. I Sverige involverar detta till exempel Patent- och registreringsverket. På följande länk berättar Google lite mer om hur de följer varumärkeslagstiftning.
Sedan är det bara att göra en anmälan på denna länk.
Karl Lindberg pekar dock på några saker man måste tänka på.
Ni behöver whitelista era egna Google Ads-ID nummer, annars kommer era egna annonser att nekas. Vill ni att några återförsäljare skall få använda ert varumärke i annonstexten kan även deras Google Ads ID:n behöva whitelistas, säger han.
Det sägs dock vara ett effektivt verktyg om man uppfyller alla kriterier.
Det här förhindrar inte konkurrenter från att köpa ert varumärkesord men det tvingar dem att ändra till en mer generisk annonstext vilket kommer ge dem sämre kvalitetspoäng och därmed högre klickkostnad och troligtvis lägre visningsandel.
Karl Lindberg, som uppenbarligen är bekant med detta verktyg, ger ett slutligt tips till de som tänkt ge sig på Temu eller andra fräcka konkurrenter.
Den e-postadress som ni skickar in formuläret från kommer användas varje gång ni vill göra ändringar. Rekommenderat är då att inte ta en e-post som är namn@företag.se utan att använda en mer generell e-postadress, säger han.