ANNONS

Last mile-uppstickarens jätteökning: "Kommer fortsätta"

Antalet order rusar.

ANNONS

Last mile-företagen har satsat offensivt de senaste åren. En av aktörerna som skalat upp i rask takt är finska Wolt. Nu avslöjar de att de har ökat antalet order med över 40 procent under första kvartalet i år, jämfört med samma period 2022.

Bolaget har också precis avslutat sitt pilotprojekt med McDonalds, där man undersökte om det gick att endast använda utsläppsfria alternativ vid leverans.

Det var ett värdefullt projekt för oss att genomföra tillsammans med McDonalds som har en hög frekvens av beställningar och leveranser stora delar av dygnet. Vi ska nu utvärdera resultatet av projektet ytterligare för att ser hur detta kan integreras i större delar av vår verksamhet, tillsammans med viktiga partners såsom McDonalds, säger Richard Lindeen, vice vd och operativ chef på Wolt.

Satsningen på dark stores, Wolt Market, har också givit blodad tand och planen är att den ska nå fler städer snart.

Wolt Market kommer att fortsätta sin expansion av butiker i fler delar av landet. Man fokuserar dessutom på ett större sortiment och utbud av varor, och man kommer vidareutveckla samarbetet med företaget Too Good to Go som har som målsättning att minska landets matsvinn, skriver bolaget.

Nils Lund
nils@ehandel.se