I augusti förra året lanserades last mile-aktören Kavall i Stockholm. Startupen levererar mat till dörren på tio minuter. Matvarorna hämtas upp från små lokala matlager, så kallade darkstores.
Redan då hade bolaget en uttalad ambition om att expandera i Norden. Men det kräver kapital. Nyligen tog Kavall därför in 155 miljoner, och Bonnier Venture och Nicoya ledde rundan.
Nu står det klart att Kavall ger sig in på den norska marknaden. Det blir därmed landets första renodlade aktör inom ultrasnabba leveranser, hävdar bolaget.
Norge har varit ett solklart nästa steg för oss i vår expansion. Vi tror att det finns ett starkt behov och preferens hos norska konsumenter för leveranser on-demand, och ser en stor möjlighet att ta en ledande position på marknaden inom detta segment, kommenterar medgrundaren och vd:n John Tengberg, i ett pressmeddelande.
Bolaget släppte sin första dark-store i Vasastan i Stockholm i fjol. Nu finns konceptet i fler delar av Stockholm, samt i Göteborg, Malmö, Helsingfors och Tammerfors.
LÄS ÄVEN: Svenska Kavall levererar matvaror på tio minuter – tar in 50 miljoner