I augusti förra Ă¥ret lanserades last mile-aktören Kavall i Stockholm. Startupen levererar mat till dörren pĂ¥ tio minuter. Matvarorna hämtas upp frĂ¥n smĂ¥ lokala matlager, sĂ¥ kallade darkstores.
Redan dĂ¥ hade bolaget en uttalad ambition om att expandera i Norden. Men det kräver kapital. Nyligen tog Kavall därför in 155 miljoner, och Bonnier Venture och Nicoya ledde rundan.
Nu stĂ¥r det klart att Kavall ger sig in pĂ¥ den norska marknaden. Det blir därmed landets första renodlade aktör inom ultrasnabba leveranser, hävdar bolaget.
Norge har varit ett solklart nästa steg för oss i vĂ¥r expansion. Vi tror att det finns ett starkt behov och preferens hos norska konsumenter för leveranser on-demand, och ser en stor möjlighet att ta en ledande position pĂ¥ marknaden inom detta segment, kommenterar medgrundaren och vd:n John Tengberg, i ett pressmeddelande.
Bolaget släppte sin första dark-store i Vasastan i Stockholm i fjol. Nu finns konceptet i fler delar av Stockholm, samt i Göteborg, Malmö, Helsingfors och Tammerfors.
LĂ„S Ă„VEN: Svenska Kavall levererar matvaror pĂ¥ tio minuter – tar in 50 miljoner