Sponsrat Innehåll

Last mile – spaning av Mats&Axel

”Så låt den sista ljuva milen, bli den bästa i vårt liv” (Svensktoppsklassiker med dansbandet Matz-Axelz)

Last mile är ett begrepp som blivit mer och mer populärt de senaste åren. E-handlare kämpar för att kunna erbjuda nya last mile alternativ till sina kunder. Riskkapitalbolag letar efter nya last mile transportörer att investera i. Konsumenter undrar vad last mile är. Så innan vi ger oss in i en analys kring vad framtiden är för last mile är det nog på sin plats med att titta på definitionen. Wikipedia definierar last mile som ”den sista sträckan av en resa bestående av förflyttelsen av människor och gods från en transporthubb till den slutliga destinationen”. Man kan också läsa sig till att begreppet ursprungligen kommer från telekom där det handlade om den sista milen av kabel som går fram till ett hus var den absolut dyraste, eftersom den bara användes av ett enda hushåll. Eller snarare de sista 1609 meterna eftersom det är en engelsk mil. Men när man pratar om last mile inom leverans är det ju faktiskt mer korrekt att prata om en svensk mil då det inte är så många som bara har dryga en och en halv kilometer till närmaste godsterminal...

Så last mile handlar alltså om hur ditt paket kommer från terminalen hem till dig. Det innebär alltså att leverans till ombud och paketboxar inte är last mile, då det i själva verket är du som slutkonsument som blir transportör den sista milen. För om vi ska vara lite krassa finns det egentligen bara ett leveranssätt, nämligen hemleveranser. Alla paket ska ju till slut hem till dig på något sätt och antingen är det du eller transportören som kör last mile. 

Last mile är viktigt men vi får inte glömma first och middle miles.

Men finns det då några renodlade last mile transportörer? Är det så att last mile transportörer helt enkelt är transportörer som utför hemleveranser? Ungefär som att ruccola bara är ett lite roligare namn på den gamla hederliga svenska senapskålen? Och varför ligger allt fokus på den sista milen?

Det som möter oss konsumenter, det vill säga hur vi kan välja ett leveransfönster och hur vi kan i realtid hålla koll på hur många stopp det är kvar innan det är min tur, är såklart viktigt. Men för att kunna vara duktig på last mile får man inte glömma bort the first mile. Och the middle miles. För att kunna leverera snabbt och exakt till slutkonsumenten gäller det för transportören att hämta på rätt tider hos e-handlaren. Gärna så sent som möjligt så att kunden kan handla så sent som möjligt. Och kanske flera gånger per dag för att kunna låta e-handlaren ha ett jämnare flöde på lagret. Men också för att kunna ha en snabb och effektiv hantering på terminalen.

E-handlare optimerar sina plock- och packrutiner efter den ”cut off tid” som transportören har. De e-handlare som är duktiga på detta visar upp på sin hemsida när du som konsument senast måste lägga din beställning för att få ett visst leveransfönster. Titta på exempelvis Apotea som på sin hemsida tydligt visar detta så att du som konsument kan planera dina köp kopplat till det leveranssätt du vill ha. Beställ innan kl. 15.00 och få leveransen hem till dörren ikväll med transportör “X”. 

Samtidigt gäller det att inte köra för många och för glest packade transporter då detta inte är hållbart vare sig för miljön eller för ekonomin. Att låta transportören hämta halvfulla godsburar är inte bra för e-handlaren. First och middle miles är minst lika viktiga för att skapa en bra kundupplevelse och samtidigt lönsamhet för alla inblandade. 

Hur ser framtiden ut för Last mile transportörer? Och är det någon skillnad på last mile och hemleveranser? 

Men tillbaka till frågan om det finns några last mile transportörer som bara hanterar den sista milen? Nja, det är lite svårt att hitta i Sverige. Urb-It gjorde ju ett försök med att sälja leveranser från ombud hem till privatpersoner men det var svårt att hitta lönsamhet. Det som var spännande med Urb-It var att leveransen inte bara kunde ske till hemmet utan var du än befann dig, t.ex. på en parkbänk i Humlegården eller till tunnelbaneperrongen! Ett stort taxibolag utlovade även dem för ett par år sedan att de skulle kunna köra paket sista milen med sina taxibilar som ändå var ute och snurrade i staden. Tyvärr blev kostnaden för hög och det var svårt att finna lönsamhet i det. Andra leverantörer kommer säkert försöka sig på den nischen, då många konsumenter föredrar hemleverans medan många mindre e-handlare endast har möjlighet att erbjuda ombudsleverans, då den vanligtvis är billigare. Vi kan ju redan idag få mat hemlevererad från restaurangen inom 20-40 minuter till en mindre kostnad. Utmaningen är bara att kunna göra det i tillräckligt stor skala så att det går att få lönsamhet som transportör.

Fast om vi bortser från hårklyverier kring vad som egentligen är skillnaden på last mile och hemleveranser går det ju inte att blunda för att det hänt extremt mycket inom hemleveranser de senaste åren. Det var ju inte länge sedan en hemleverans innebar att man fick en skrynklig rosa lapp i brevlådan med en text som ungefär sa ”Vi försökte leverera till dig men du var inte hemma så nu ligger ditt paket i en terminal vid Arlanda, ses där!”. Hemleveransen har på kort tid gått från något som bara var förknippat med problem till ett av de enklaste sätten att få leverans. Men vad kommer hända med hemleveransen under de närmaste tre åren? Vi tänkte inte ge några svar, men lista några frågor som kommer bli spännande att följa:

  1. När kommer de nya last mile transportörerna att börja gå med vinst? De nya aktörer som startats gör fortfarande förlust, och är beroende av riskkapital. Kommer de att lyckas hitta en långsiktigt lönsam affärsmodell?
  2. Kommer alla transportörer få fortsätta konkurrera på samma leveransrutter? Eller kommer vi med tanke på hållbarhet tvingas stifta lagar som begränsar antalet leveransbilar på våra gator?
  3. Finns det risk att Amazon på sikt börjar äga distributionen själva som de redan gör i andra länder, och vad betyder det i så fall för transportörerna? Kommer vi att se aktörer börjar slå sig ihop för att kunna konkurrera?

Med dessa funderingar önskar Mats&Axel en fortsatt trevlig e-handelsvecka!

Vill du fördjupa dig ytterligare inom Last Mile och hemleveranser så kolla in de fyra senaste avsnitten av Mats&Axels vlog. De träffar Bring, Early Bird och Snusbolaget och diskuterar ämnet.

Gå till Youtube-kanalen här!