Influencerexperten om selfiebås, kreatörsvisum och gratis produkter.
Johannes Gustavsson, influencerexpert och vd för Infly, har varit i Sydkorea för att se hur influencerkulturen ser ut i landet med en utmärkande digital kultur. Många saker sticker ut under resan, till exempel är det många butiker och restauranger som satsar på “instagramvänliga” miljöer, för att locka influencers att ta bilder och dela dem med sina följare. Samtidigt är det många influencers som nöjer sig med produkter som betalning, något som inte längre är lika aktuellt i Sverige.
Kulturen kretsar kring det digitala
Att tekniken är långt framskriden är självklart en förutsättning, men i Sydkorea kretsar hela kulturen kring det digitala. Influens frågar om det är möjligt att se samma utveckling i Sverige.
Vi har sett en del "selfiebås" i Sverige, som selfiemuseet "Milajki" som väl aldrig riktigt lyckades få fäste. Då tror jag kanske mer på någon form av visum eller annat initiativ för att få hit internationella infuencers, eftersom det ligger ganska nära att locka till sig digitala nomader, som allt fler länder börjar öppna upp för, säger Johannes Gustavsson.
Visum för internationella influencers är något som redan är aktuellt i Sydkorea. Det finns också olika program och utbildningar, skapade av både ideella organisationer och Koreas utrikesdepartement, som hjälper personer som vill bli så kallade “K-influencers”.
Värnar om personen bakom influencern
Många av de personer som Johannes Gustavsson mött på resan värnar om personen bakom influencern. Han säger att det verkar finnas en förståelse för att det kanske inte alltid är så lätt att vara en offentlig person.
Jag tycker inte att influencers är offer på något sätt – de tjänar stora pengar, de får uppmärksamhet, de älskas av massor – men det betyder inte att man inte kan ha en dålig dag på jobbet. En förståelse för det vore fint även här, säger han till Influens.
Byteshandel lägger krokben för branschen
I Sydkorea är det fortfarande vanligt att influencers tar emot gratis produkter i utbyte mot marknadsföring, samtidigt som företag gör sitt bästa för att locka influencers till att dela deras varumärke utan någon annan ersättning än “en bra bild”. Johannes Gustavsson säger till Influens att han upplever att det koreanska samhället visserligen är långt fram på vissa håll men att just influencerbranschen inte är i samma framkant.
När vi frågar om han tror att produkter som ersättning mot marknadsföring har någon framtid i Sverige verkar Johannes Gustavsson ganska säker på sin sak: byteshandel lägger krokben för branschens framtid.
Jag tror att vi i allt högre utsträckning kommer att uppleva att influencers med någon faktisk självaktning här i Sverige i det långa loppet inte kommer att godta produkter för att göra marknadsföring. Det kommer att innebära en ordentlig omställning för företag som NA-KD, som förvisso lagt mycket pengar på betald marknadsföring men som också förlitat sig på att ge bort gratisprodukter. Byteshandel skapar väldigt lite värde i vårt system och lägger ärligt talat krokben för branschens framtid.