ANNONS

Lär av mästarna: Här är Partykungens recept för succé

Joel Svensson på Partykungen
Partykungen/Pressbild

Så skapade Partykungen en blomstrande e-handel.

ANNONS

Hur skapar man egentligen en framgångsrik e-handel? Det finns såklart ingen enkelt svar på den frågan.

Men ett sätt att ta reda på det kan ju vara att fråga duktiga e-handlare hur de har lyckats med sin verksamhet. Tanken är att det kan vara inspirerande för dig som nu är i färd med att dra igång en egen e-handel – eller för dig som precis har kommit igång.

Först ut att avslöja de heta strategierna för en snabbväxande e-handel är Joel Svensson, grundare av och vd på Partykungen.

Vuxit kraftigt senaste sex åren

Partykungens omsättning uppgick för sex år sedan till 166 miljoner kronor. I snuddar den vid 400 miljoner, i runda slängar en tredubbling. Omsättningen ökade mellan 2018 och 2020 i ganska jämn takt.

Men under pandemiåren tog den ett rejält skutt från drygt 220 miljoner kronor 2020 – till närmare 360 miljoner kronor 2022. Vinsten har taktat på mellan uppåt 3 miljoner och som mest på 6 miljoner år 2022.

"Alla behöver hitta sin egen väg"

Vi på Ehandel bestämde oss för att kontakta Joel Svensson för att be honom reda ut vad det är som har fått hans e-handel att blomstra och växa snabbt.

Vi har testat massor av olika saker, allt från nya produktsegment till nya marknadsföringskanaler och vi har aldrig varit rädda att misslyckas. Alla bolag behöver hitta sin egen väg och det är precis det som gjort oss framgångsrika, genom att våga testa nytt, utmana gamla sanningar och ständigt vara i förändring, säger Joel Svensson till Ehandel.

Älska det du gör

Uthållighet, hårt arbete och en tro på det man gör, har alltid varit e-handelns ledord, tillägger han.

Allt blir så mycket enklare om man älskar sitt arbete. Med det kommer både passion och kraft. Ett bra tips är därför att välja en bransch som du tycker om och att sälja ett segment av produkter som du själv förstår dig på och tycker om, säger Joel Svensson.

Tydliga mål och visioner

Han råder dem som vill dra igång en e-handel från grunden att börja i liten skala och sedan hålla hårt i kostnaderna första åren. Därefter kan man skala upp bolaget i organisk takt.

Det är också viktigt att etablera tydliga mål och visioner på ett tidigt stadium så att alla inom bolaget vet vart man är på väg, betonar han.

Med tydliga mål kommer också motivation. Se varje kris eller problem som en uppgift att lösa. Då blir det mer som en sport när det känns svårt, istället för ett berg som man måste bestiga, konstaterar Joel Svensson och fortsätter:

Se också till att fira alla framgångar, men våga också prata om motgångar. En tydlig och öppen kommunikation är viktig för att hålla motivationen uppe och få andra i bolaget att känna sig delaktiga, avslutar han.

David Gustavsson
david@ehandel.se