"Ytterligare en intäktskanal".
En reklamplattform för självbetjäning. Det är vad podcastbolaget Acast har tagit fram och lanserar idag. Plattformen vi pratar om heter "Acasts Self-Serve Platform", och är från start tillgänglig globalt.
För Acast öppnar det upp ytterligare en intäktskanal där vi kan rikta in oss på en bredare bas av vårt utbud av podcasts, och automatisera annonsförsäljningen ytterligare. Det här är ett viktigt steg i vår strategi att bli nummer ett i podcasting-industrin, säger Ross Adams, vd för Acast, i ett pressmeddelande.
På den ska annonsörer, företag och varumärken i olika storlekar och med varierande budgetar, kunna aktivera sina marknadssatsningar för podcasts. I sitt utbud har Acast drygt 88 000 podcasts tillgängliga.
Plattformen ska även vara till nytta på andra hållet, skriver bolaget och förklarar att poddkreatörer kan "bli annonsörer" och marknadsföra sina egna shower och produkter för sin publik i podcastvärlden.
Denna nya plattform är ett viktigt steg i att demokratisera den globala podcastannons-branschen, eftersom den gör det möjligt för annonsörer att starta sin resa inom podcastannonsering i en skala som passar deras behov och budgetar, säger Ross Adams.