Servicemail Nordic är en av flera aktörer som gärna hämtar hem övergivna kundvagnar åt e-handlare. Nu har de analyserat hur många konsumenter som lämnar en kundvagn bland deras norska och svenska kunder.
Kundvagnssiffrorna är baserade på statistik ifrån ett hundratals norska och svenska nätbutiker enligt Servicemail Nordic. Enligt dessa lämnar 72 procent av de svenska användarna som tryckt på köpknappen sin kundvagn.
– Vårt intryck är att väldigt få nätbutiker är medvetna om hur mycket omsättning de går miste om. De kunde utan tvivel ha ökat sin omsättning om de hade hanterat det här bättre, säger Peder Aaserud, VD för Servicemail Nordic.
Alla är inte fulla med pengar
Siffrorna är inte mycket bättre i Norge där 65 procent aldrig avslutar köpet. Enligt Peder Aaserud skall dock inte alla övergivna kundvagnar vara pengar som ligger och väntar.
– Det kan vara många orsaker till att kunderna lämnar varukorgen utan att fullfölja sitt köp. Krångliga eller dåliga kassalösningar, höga fraktkostnader, lång leveringstid, brist på betalningslösningar eller att produkten är för dyr för kunden. Det kan också vara att kunderna inte har några direkta köpintentioner och använder köpknappen först och främst som en kom-ihåg-lista eller önskelista för att köpa senare eller så vill de hellre handla i en fysisk butik eller i en konkurrerande nätbutik, säger Peder Aaserud.
Komplett skall vara en av Servicemails större kunder som använder tjänsten i alla sina nätbutiker. Oavsett om man använder Servicemail eller någon annan aktör, eller funktion, för att återaktivera övergivna kundvagnar så bör det alltså finnas en del pengar att hämta.
Vi vet även att Nosto har funktioner för detta samt att det finns moduler för flera plattformar. En av Tictails första betalappar var "Recover Abandoned Carts". En vanlig metod är att man påminner kunden om den övergivna kundvagnen via e-post i olika intervaller.
Källa: Press