Efter många års väntan var det i höstas slutligen dags. Amazon lanserade sin svenska sajt Amazon.se. Efter en del inledande problem med bland annat översättningar verkar affärerna på plattformen sakta men säkert ha ökat i antal.
LÄS ÄVEN: Det handlar svenskarna på Amazon.se - "oerhört glädjande"
Flera år på Amazon
Redan från start har Amazons uttalade ambition varit att locka svenska företag att sälja på Amazon.se. Samtidigt har många svenska företag helst velat använda sig av Amazon för att nå ut internationellt, snarare än att sälja på hemmamarknaden Sverige.
Men det finns inget som hindrar att man gör bägge delar. Det menar Peter Agoston, Sverigechef för Amazon-byrån Maze-One som precis har lanserat i Sverige.
Att hjälpa företag och varumärken som ser de stora möjligheterna med Amazon är kul men framför allt viktigt. Vikten av att på ett tidigt stadie ta kontrollen över sitt varumärke på Amazon är större än vad många tror för att undvika intäktsförluster, icke-auktoriserade säljare och dålig kundservice till slutkonsumenten, säger han i en kommentar.
Enligt Peter Agoston innebär Amazon.se att svenska företag nu kan registrera sig för försäljning hos Amazon på svenska, något som tidigare inte var möjligt. När registreringen väl är avklarad är det fritt fram för handlaren att välja i vilka länder man vill sälja. Och han om någon borde veta. Innan Peter Agoston rekryterades till Maze-One i Sverige arbetade han nämligen i flera år i USA för just Amazon. Han kommer senast från en roll som E-commerce and Business Manager med fokus på Amazons marknadsplatser.
"Kommer att behöva en strategi"
Maze-One har sedan tidigare kontor i bland annat Amsterdam och Köpenhamn och i kundportföljen finns bolag som Unilever, Hunkemöller, Coca-Cola och Philips. I Sverige har företaget från start med sig fårskinnsföretaget Shepard of Sweden, med en årlig omsättning på över 100 miljoner kronor. Men det är inte bara jättar som välkomnas till den nystartade byrån.
Nej, vi riktar oss till alla e-handlare. Just nu känns kanske Amazon väldigt stort att ta till sig för många företag, men de flesta kommer att behöva ha en Amazonstrategi framöver, säger Peter Agoston till Ehandel.
Han är helt övertygad om att försäljningen på Amazon.se kommer att öka framöver.
Min spaning är att när Amazon-länkar börjar dyka upp i de organiska sökträffarna på Google, vilket jag tror blir nu i Q1, kommer fler och fler svenskar att gå direkt in på Amazon för att handla.
LÄS ÄVEN: E-handlarna avslöjar: Så känner vi för att sälja på Amazon.se