"Vi upplever att det finns stora behov av mer effektiva, stabila och hållbara distributionslösningar på marknaden och det är detta vi hoppas tillgodose med vårt gemensamma bolag". Så hette det från mediejättarna Bonnier News och Schibstedt när de för en tid sedan gick ut och berättade om planerna på en gemensam frakttjänst för e-handel.
Tjänsten har fått namnet Sweship och planen är att leverera "hela vägen hem till kunderna", även om de exakta detaljerna inte har avslöjats.
LÄS ÄVEN: Rivalerna slår sig ihop - storsatsar på e-handelsleveranser
Nu står det klart att Niklas Hydén är den som blir vd för den nya frakttjänsten. Han kommer närmast från rollen som COO på Adlibris och har tidigare arbetat med affärsutveckling på Bonnier och som Senior Manager på konsultföretaget Accenture.
Det är otroligt spännande och kul att ta detta steg. Jag ser fram emot att starta igång bolaget tillsammans med Schibsted och Bonnier och att utveckla det därifrån med blivande kollegor och partners. Att driva utvecklingen att nå hela vägen fram till människor genom nya lösningar är en svårslagen möjlighet jag fått, kommenterar Niklas Hydén sitt nya jobb i ett pressmeddelande.
Både Bonnier News och Schibstedt är nöjda med rekryteringen.
Jag är glad att Niklas tackat ja till att axla ansvaret för Sweship. Niklas stora erfarenhet från e-handelssektorn, i kombination med hans många år inom Bonnier-koncernen, gör honom synnerligen lämpad för uppdraget. Niklas driv och energi kommer ta Sweship långt, säger Anders Eriksson, vd för Bonnier News.
Jag har följt och imponerats av Niklas under flera år. Han har en gedigen förståelse för vilka utmaningar som distributionsnätverk har och hur dessa bäst kan lösas. Jag är övertygad om att hans roll i Sweship kommer ta svensk e-handelsdistribution till en ny nivå, tillägger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.
Niklas Hydén tillträder sin nya tjänst i mitten av april.