ANNONS

Lakritsrotens kamp mot pandemin - så går rekonstruktionen

Kristina Dahlén, dekoratör, och Erik Dahlén, verksamhetschef på Lakritsroten

"Ökar på ett sätt vi är nöjda med".

ANNONS

I slutet på april kom beskedet att Lakritsroten går in i rekonstruktion. Pandemin hade tagit hårt på kedjan, som i dag har nio butiker i Sverige.

Bolaget växte så det knakade innan mardrömmen slog till i början på 2020. Men nu har man gott hopp om att klara sig igenom situationen.

Rekonstruktionen löper på bra och under kontrollerade former. Vi hoppas att den landar i augusti på ett bra och effektivt sätt, säger Erik Dahlén, vd på Lakritsroten, till Ehandel.

Alla butiker är öppna som vanligt, personalen går till jobbet som vanligt och ambitionen är att vi ska ta oss ur rekonstruktionen smidigt och bra, så att vi sen kan blicka fram emot hösten, fortsätter han.

Under 2019 rusade omsättningen från 27 till nära 45 miljoner kronor innan det tog tvärstopp förra året. Men i takt med vaccinationerna och ett öppnare samhälle så ser man nu också att kunderna börjar återvända.

Det har varit en tuff period med pandemin, men nu börjar vi se ökad trafik i alla butiker runt om i landet. Att samhället öppnas upp betyder förstås mycket för oss eftersom butiksverksamheten står för största delen av vår affär. Och när vi tog bort maxantalskyltarna i mitten på juli så började vi ta steg mot nivån 2019, men vi är inte där. Och det kommer att ta längre tid. Samtidigt ser vi också till att vi fortsatt håller avstånd i butikerna och tar ansvar.

Är ambitionen att behålla alla butiker?

Det är ambitionen. Alla butiker har varit välmående och bra butiker innan pandemin och tappade försäljningen på grund av den. Vi fick inte in turister, folk vågade inte gå ut och en stor målgrupp för oss är turism. Nu börjar vi sakta men säkert få besök i butikerna av personer från utlandet, vilket vi är väldigt glada för.

Hur arbetar ni för att parera för eventuella ytterligare bakslag, till exempel nya restriktioner?

Vi är ett retailbolag i grund och botten och kommer att fortsätta vara det. Vi kommer att satsa på att utveckla våra butiker till att bli ännu mer av en upplevelse, vilket vi planerade redan innan pandemin. Sen under hösten ska vi arbeta för att komma tillbaka till rätt försäljningsnivåer igen, innan vi sakta men säkert vågar återgå till en mer långsiktig planering. 2021 är ett år där vi måste ta det försiktigt.

Det gäller att ha respekt mot kunderna, de anställda och alla de som gillar Lakritsroten och det vi står för.

Men trots att fokus här och nu ligger på att komma ut på andra sidan så oskadda som möjligt och sedan ladda för framtiden, så har inte utvecklingen stått still.

Sortimentet utvecklas, vi får in nya produkter och leverantörer. Både butikerna och e-handeln är uppdaterade med nyheter, berättar Erik

Ambitionen innan pandemin var att utöka med fler butiker och utveckla e-handeln, är det även målsättningen framgent?

Absolut, den ambitionen finns fortfarande, men där är vi inte än.

För stunden består alltså det stora arbetet av att försöka få kunderna tillbaka till butikerna och att lösa rekonstruktionen på ett så bra sätt som möjligt för alla inblandade.

Vi ser sakta men säkert en återgång och vi ökar på ett sätt vi är nöjda med. Vi är inte uppe på 2019-nivåer än, men i juli började vi se en stor skillnad mot tidigare, avslutar Erik Dahlén.

LÄS ÄVEN: Blixtsnabba leveranser räckte inte - Lakritsroten i rekonstruktion

Nils Lund
nils@ehandel.se