ANNONS

Lakritsfabriken tar sikte mot global e-handel

Lakritsfabriken tar sikte mot global e-handel
Ann-Sofie Malmgren

Lakritsfabrikens växande e-handel ska både komplettera försäljningen och tjäna som marknadsföring för företagets varumärke.

ANNONS

Lakritsfabriken i Ramlösa har på senare tid varit på allas läppar. I en tid när allt fler efterfrågar kvalitetsprodukter och närproducerat har det fem år gamla godismärket från Helsingborg vuxit i rekordfart i Sverige, men också utomlands. Nyligen stod det till exempel klart att företagets produkter ska ingå i en särskild box med svenska produkter som ska skickas ut till 60 000 prenumeranter i USA.

- Att komma med i den här Sverigeboxen är förstås en fantastisk chans för att folk ska prova vår produkt. Det är svårt att räkna med att en amerikan ska gå ut och köpa en liten lakritsask för att prova. Sen kan ju det här få motsatt effekt om folk tycker att det är jätteäckligt, det vet vi ju inte än, säger Ann-Sofie Malmgren som är marknadschef för Lakritsfabriken.

Även om Lakritsfabriken fortfarande främst arbetar med återförsäljare så får företagets e-handel en allt större betydelse. Framför allt är det privatpersoner som handlar men Lakritsfabriken har också märkt att företag använder nätbutiken för att till exempel köpa presenter till sina anställda.

- Jag tycker att det funkar bra. Vi har sett en bra utveckling, och vi har egentligen satsat mer på det just eftersom vi märkte att vi sålde mycket på webben. Sen är ju våra återförsäljare de absolut viktigaste, och webbförsäljningen ska komplettera och stärka varumärkena vi jobbar med, och inte att de ska tröska runt hela företaget.

Webbshopen på Lakritsfabrikens hemsida är öppen för Sverige, Danmark och Finland. Förhoppningen för framtiden är att ett antal återförsäljare runt om i världen ska kunna kompletteras med en mer eller mindre global e-handelsverksamhet.

- Jag tror att folk vågar testa nya grejer. Man köper på webben en gång och hos återförsäljaren en annan gång. Sen har vi inte full täckning i Sverige heller. Det är kanske svårt att hitta en specifik lakritsprodukt i till exempel Kiruna, och då kan man beställa på webben. Det är ett smidigt sätt att hantera ordrar och det är hyfsat billigt att skicka paketen, säger Ann-Sofie Malmgren.

Hur viktigt är det att ha en webbshop på sin hemsida?

- Jag tror faktiskt att folk förväntar sig det. Och är man inte så stor att man finns överallt så är det ju ett extremt bra sätt att synas på och göra sig tillgänglig.

Utöver att sälja via återförsäljare och genom e-handel, har Lakritsfabriken en också en inspirationsbutik i Helsingborg, där man som kund utöver att handla också kan provsmaka och lära sig om till exempel olika lakritsrötter. Butiken används bland annat för kundevent och provningar för återförsäljare, och företaget anordnar ibland tävlingar där priset är att man får komma på lakritsprovning i Helsingborg.

- Den är jätteviktig. Tidigare hade vi turister som kom och knackade på vårt lager och då märkte vi att det fanns ett behov, att man vill ta sig till en fysisk plats. Nu tycker jag att vi har fått till något jättehäftigt. Alla som är där tycker att det är jättetrevligt, berättar Ann-Sofie Malmgren.

Det kanske är något för andra e-handlare att inspireras av?

- Ja, just det här med konceptbutiker eller upplevelsebutiker. Det behöver inte finnas 50 stycken. När turister är här nere tar de sig tid att komma till oss, då är det nog svårare att få in lokalbefolkningen.

En utmaning inom Lakritsfabrikens segment är att ordervärdet överlag är ganska lågt. För att få en ökad lönsamhet försöker företaget bland annat att få till nya sorters paketering och hitta effektivare sätt att skicka sina paket.

- Ett par skor kostar kanske 600 kronor och då är du uppe i en jättebra omsättning, men så är det ju inte med godis på det sättet. Så det blir flera små ordrar, och det ligger ju en utmaning i det att försöka öka upp den summan, säger Ann-Sofie Malmgren.

- Sen vill vi inte ha en webbutik som bara är till för att tjäna en massa pengar, utan det ska vara det här andra syftet också, att det finns tillgängligt och att det bygger våra varumärken.

Vilken är er största utmaning?

- Ska vi kunna utöka webbutiken behöver vi få in en person som brinner för det och som kan lyfta den en nivå till. Nu är det ändå så att kommer det något annat i vägen så kommer den efter. Vi fokuserar på att få ut ordrarna så det är väldigt kundfokuserat. Men jag tror att vi kan göra mycket mer.

Är det en person som ni söker just nu alltså?

- Det är ju något vi har diskuterat i fem år och aldrig kommit vidare med, men med rätt person och rätt plats och rätt utrymme så hade det varit jättekul att se vart man kan ta det här någonstans.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap