ANNONS

Lågpriskedjans kampanj upprör: "Verkligen vidrigt"

Stefan Palm, vd för Lager 157
"En fingervisning till vad det kostat från början".

Internationella kvinnodagen, en dag ämnad åt att uppmärksamma de framsteg som gjorts för jämställdhet och de utmaningar som kvarstår, tog en oväntad vändning när klädkedjan Lager 157 lanserade en kontroversiell kampanj.

Modekedjan Lager 157, känt för sina låga priser, erbjöd nämligen den 8 mars t-shirts till det exceptionellt låga priset av åtta kronor. Kampanjen, marknadsförd som ”WOMEN’S DAY DEAL”, sänkte priset på t-shirts som normalt kostar mellan 30 och 80 kronor.

ANNONS

Detta initiativ har väckt stark kritik, bland annat från modejournalisten Emily Dahl som driver kontot ”Modemassakern” på sociala medier. Hon reagerar starkt på det låga priset och kopplingen till Internationella kvinnodagen.

Det är verkligen vidrigt, säger Emily Dahl till Aftonbladet och riktar ljuset mot de produktionsförhållanden som möjliggör sådana priser.

Emily Dahls kritik får stöd i tidigare granskningar, bland annat av Expressen, som spårat Lager 157:s kläder till textilarbetare i Bangladesh. Granskningen visade på extremt låga löner, knappt fem kronor i timmen, och undermåliga boendeförhållanden i plåtskjul.

Jag skulle säga såhär – att de kan ta åtta kronor är väl en fingervisning till vad tröjan kostat från början, säger Emily Dahl.

Lager 157 har tidigare kritiserats för sina låga priser, och denna kampanj har återigen riktat uppmärksamheten mot de potentiella konsekvenserna av billig produktion.

Ehandel söker vd:n Stefan Palm för kommentar. 

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!