Denna utförsäljning väntas vara avslutad under andra kvartalet. Samtidigt fortsätter satsningen på att förnya både sortiment och butikskoncept – en strategi som företaget hoppas ska leda till ökad kundtrafik och förbättrade marginaler.
För att vända den negativa trenden planerar Europris att testa ett uppdaterat butikskoncept. En första pilotbutik, som byggts om helt, väntas stå klar före sommaren. Under hösten ska fler testbutiker byggas om enligt det nya konceptet.
Dessa förändringar förväntas ha en gradvis positiv effekt på kundflöde, försäljning och marginaler, skriver Europris.
Men bolaget är inställt på att uppbyggnaden av ÖoB kommer att ta tid.
Som tidigare kommunicerats kommer det att ta tid att återställa ÖoB som en attraktiv shoppingdestination och vända den negativa utvecklingen i kundflöde.
ÖoB har även en digital närvaro – men någon fullskalig e-handel har ännu inte lanserats. Kedjans nuvarande onlineerbjudande är begränsat: hela sortimentet visas på sajten, men endast ett urval av varorna går att köpa online. Övriga artiklar kan enbart ses med information om tillgänglighet i butik.
Hur e-handeln presterat under kvartalet har inte specificerats i rapporten.