ANNONS

Lågpriskedjan får nytt butikskoncept - vill vända från förlust

"En gradvis positiv effekt".

Den svenskgrundade lågpriskedjan ÖoB visar röda siffror för årets första kvartal. Enligt färska siffror från den norska moderkoncernen Europris uppgick rörelseresultatet till -115 miljoner norska kronor, motsvarande cirka 105 miljoner svenska kronor. Nettoomsättningen landade på 888 miljoner norska kronor, motsvarande 816 miljoner svenska kronor.

Siffrorna saknar dock jämförelsetal från föregående år, eftersom Europris slutförde sitt förvärv av ÖoB så sent som den 1 maj 2024. Det gör att utvecklingen är svår att bedöma i ett längre perspektiv.

Europris konstaterar att kvartalet präglades av en kraftig utförsäljning, vilket enligt koncernen haft en negativ påverkan på den övriga försäljningen.

De ekonomiska resultaten under första kvartalet fortsatte att påverkas av en utförsäljning som kannibaliserade på annan försäljning, skriver koncernen i sin delårsrapport.

ANNONS

Denna utförsäljning väntas vara avslutad under andra kvartalet. Samtidigt fortsätter satsningen på att förnya både sortiment och butikskoncept – en strategi som företaget hoppas ska leda till ökad kundtrafik och förbättrade marginaler.

För att vända den negativa trenden planerar Europris att testa ett uppdaterat butikskoncept. En första pilotbutik, som byggts om helt, väntas stå klar före sommaren. Under hösten ska fler testbutiker byggas om enligt det nya konceptet.

Dessa förändringar förväntas ha en gradvis positiv effekt på kundflöde, försäljning och marginaler, skriver Europris.

Men bolaget är inställt på att uppbyggnaden av ÖoB kommer att ta tid.

Som tidigare kommunicerats kommer det att ta tid att återställa ÖoB som en attraktiv shoppingdestination och vända den negativa utvecklingen i kundflöde.

ÖoB har även en digital närvaro – men någon fullskalig e-handel har ännu inte lanserats. Kedjans nuvarande onlineerbjudande är begränsat: hela sortimentet visas på sajten, men endast ett urval av varorna går att köpa online. Övriga artiklar kan enbart ses med information om tillgänglighet i butik.

Hur e-handeln presterat under kvartalet har inte specificerats i rapporten.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Just nu
3 mån för 99 kr

Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!

Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.