Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Lågprisjättens nota för att erövra Sverige - så dyrt är nya varuhuset

Här ska det 15 000 kvadratmeter stora varuhuset ta plats
Satsar tungt på att köpa marknadsandelar snabbt.
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Costco är i full färd med att uppföra sitt andra varuhus i Sverige, vilket också blir deras första egna. Vi har rapporterat tidigare om hur den amerikanska lågprisjätten satsar enorma summor på att bli en stark, etablerad aktör på den svenska marknaden.

Bara under 2023 gjordes en förlust, efter finansiella poster, på hela 186 miljoner kronor under första riktiga verksamma året i landet. Allt för att hålla priserna nere och locka in kunderna genom varuhusdörrarna.

Nu har vi tittat på Costco Malmös årsredovisning för 2023. Alltså bolaget som ska driva det nya megavaruhuset på 15 000 kvadratmeter på Stora Bernstorp i Burlöv för att se hur många miljoner man plöjer ned i satsningen.

ANNONS

Notan för bygget uppgick fram till slutet av 2023 till 53,1 miljoner kronor, vilket framgår av en skuld till koncernföretaget på just den summan. Anläggningstillgångarna skrivs till exakt samma summa, där värdet på byggnader och mark uppges vara 49,7 miljoner kronor, medan pågående nyanläggningar och förskott avseende materiella anläggningstillgångar uppgår till drygt 3,3 miljoner.

Det är helt klart så att Costco är villiga att spendera väldigt stora summor för att köpa sig marknadsandelar i Sverige. Det är med andra ord en omfattande satsning som görs för att armbåga sig fram så snabbt som möjligt.

Slog en halv miljard direkt

Det svenska bolaget Costco Wholesale Sweden AB omsatte också 556,1 miljoner kronor - över en halv miljard - under sitt första verksamma år i landet. Så det verkar finnas fog för lågprisaktörens storsatsning .

De fick under året också ett matigt tillskott på 300 miljoner kronor i kassan från den amerikanska ägaren. Både för att finansiera driften och för att expandera med fler varuhus.

Och utöver de fysiska destinationerna har man också börjat visa intresse för att slå sig in på e-handelsmarknaden.

Företaget kommer fortsatt att söka möjligheter för expansion på den svenska marknaden, öppna fler varuhus och vill även lansera e-handelsverksamhet, skrev man i årsredovisningen.

Dela artikeln: