Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Lågprisjätten slog tre miljarder - kraftig ökning med kundklubb

Göran Westerberg, vd för Rusta
E-handeln förväntas växa.
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

Rusta rullar på. Lågpriskedjan stärkte lönsamheten och ökade försäljningen under det första kvartalet - som sträcker sig från maj till juni eftersom bolaget har ett brutet räkenskapsår.

Omsättningen ökade med 3,7 procent, och landade på tre miljarder kronor. Rörelseresultatet uppgick samtidigt till 351 miljoner, en ökning om 17 procent.

ANNONS

Företaget skriver att man under kvartalet prioriterat att arbeta med att stärka lönsamheten och förbättra bruttomarginalen, vilket man lyckats med. Marginalen ökade med 1,1 procentenheter, jämfört med första kvartalet föregående år.

Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter. Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i ett pressmeddelande.

Hur e-handelsbenet presterade kan vi inte säga exakt eftersom Rusta samlar alla intäkter från den finska och tyska verksamheten under samma tak som webbutiken. Det segmentet kallar man för "övriga marknader".

På övriga marknader arbetar Rusta fortfarande delvis i projektform då det är förhållandevis nya marknader men där lönsamheten väntas öka på sikt i takt med ökad kännedom om Rusta.

Segmentets andel av den totala omsättningen för kvartalet är 23,7 procent, vilket motsvarar 711 miljoner kronor. En tillväxt om 3,6 procent.

Dela artikeln: