Företaget skriver att man under kvartalet prioriterat att arbeta med att stärka lönsamheten och förbättra bruttomarginalen, vilket man lyckats med. Marginalen ökade med 1,1 procentenheter, jämfört med första kvartalet föregående år.
Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter. Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i ett pressmeddelande.
Hur e-handelsbenet presterade kan vi inte säga exakt eftersom Rusta samlar alla intäkter från den finska och tyska verksamheten under samma tak som webbutiken. Det segmentet kallar man för "övriga marknader".
På övriga marknader arbetar Rusta fortfarande delvis i projektform då det är förhållandevis nya marknader men där lönsamheten väntas öka på sikt i takt med ökad kännedom om Rusta.
Segmentets andel av den totala omsättningen för kvartalet är 23,7 procent, vilket motsvarar 711 miljoner kronor. En tillväxt om 3,6 procent.