ANNONS

Lagerhaus går ifrån bloggshoppar till fullfjädrad webbshop

Lagerhaus går ifrån bloggshoppar till fullfjädrad webbshop
ANNONS

För några veckor sedan introducerade butiken Lagerhaus något de kallar Lagerhaus c/o, vilket är deras bloggshoppar. De har helt enkelt valt ut sex olika bloggare att samarbeta med. Dessa kan sedan pusha deras produkter och du kan även köpa ett begränsat utbud, utvalt av bloggaren, direkt i bloggen. Implementationen är i form av en mini-webbshop överst på bloggen eller på en egen sida via en länk, i våra ögon inte den smidigaste försäljningslösningen. Samarbetet med bloggarna sträcker sig Maj-Juni och går därmed snart ut.

I dag meddelar tidningen Market att Lagerhaus skall öppna en egen webbshop och att samarbetet med bloggarna skall fortsätta och utvecklas.

Vi pratade med Johanna Cargioli, marknadschef på Lagerhaus, och frågade bland annat om bloggsamarbetet skulle utvecklas till en mer klassisk provisionsbaserad verksamhet. Något det tydligen inte handlar om i dagsläget. Bloggarna får alltså inte betalt för försäljningen, i dessa mini-shoppar, utan de har endast fått en initial summa för implementationen. Det har alltså handlat om bloggare som verkligen tycker om Lagerhaus och deras produkter. Om vi inte missförstod Johanna så har bloggarna även fått produkterna de säljer på sidan, vilket känns ganska naturligt. Bloggarna har även fått möjlighet att nå ut med t.ex. sina recept som förpackas tillsammans med relevanta produkter i butikerna.

”Jag ser det här som ett roligt tillfälle att lära mig ännu mer om sociala medier och prova något nytt. Det är dessutom en möjlighet för mig att erbjuda mina läsare värde, och en chans att möta dem även utanför min blogg”, säger Emmelie Johansson, en av sex deltagande bloggare som driver bloggen Designtjejen.

Vi frågade om de skulle gå ifrån detta med mini-shoppar hos bloggarna och istället länka direkt in till produkterna hos Lagerhaus kommande nätbutik. Detta var inget de hade funderat över och vad de skall göra med bloggarna framöver är ännu inte bestämt. En förändring, vid ett fortsatt samarbete med bloggarna, är dock att de kommer få tillgång till ett mycket bredare produktutbud.

– Vi vill att fler ska få möjligheten att inspireras av våra produkter. Därför är det extra roligt att i och med en webbshop leva upp till våra kunders önskningar och förfrågningar att köpa våra produkter även på distans, säger Lars Bonander, VD på Lagerhaus.

Vi önskar Lagerhaus lycka till med sin e-handelssatsning och det ska bli intressant att se hur bloggsamarbetet fortsätter.

 

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap