Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Lagen flera e-handlare missar - riskerar rättsliga åtgärder

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Många kanske inte vet om att det är lag på att de ska vara synliga".

ANNONS

Visste du att att om du säljer varor och tjänster via e-handel ska du ha både telefonnummer och e-postadress som kontaktuppgifter enligt svensk lag?

Konsumentverket har granskat hur många som följer den och efter att ha tittat på 100 företags webbplatser framgick det att 45 stycken brister på just det här området.

Att man inte kan nå ett företag kan i slutändan innebära att konsumenter får svårt att reklamera en vara eller bevisa att reklamationen skett i tid. Det kan påverka konsumenten ekonomiskt och därför är det viktigt att det är lätt för konsumenten att hitta informationen, säger Anna Eek, jurist på Konsumentverket, i en kommentar.

Man tittade på både större och små e-handlare, i olika branscher, och har efter upptäckten skickat brev till de företag som uppvisat brister. Där kräver man att dessa åtgärdas omedelbart, annars blir det annat ljud i skällan.

Det är dags att de följer lagen. Om det inte sker kommer vi att överväga rättsliga åtgärder, säger juristen Elin Forsberg.

Det finns som bekant väldigt många fler än 100 e-handlare där ute. Om man inte fått ett brev från Konsumentverket kan det ändå vara läge att kolla om man har korrekta, och synliga, kontaktuppgifter på sin hemsida.

Även om vi bara granskat hundra företag vill vi uppmana andra företagare att se över hur lätt det är att hitta kontaktuppgifter i form av e-postadress och telefonnummer på deras webbplatser. Många kanske inte vet om att det är lag på att de ska vara synliga, säger Elin Forsberg.

Dela artikeln: