ANNONS

Lade ned e-handeln - nu gör de comeback: "Gått och funderat"

Frida Asp, vd för Elexir Pharma

Så fick de återförsäljarna med på tåget.

ANNONS

Elexir Pharma bestämde sig en dag för att stänga sin e-handel och satsa helhjärtat på att växa i återförsäljarledet. Ett väldigt lyckat beslut, skulle det visa sig. Och sedan dess har det hänt en hel del.

Kostillskottsbolaget har passerat 100 miljoner i omsättning och blivit med ny vd. Och nu är den faktiskt tillbaka igen. Den egna webbutiken, alltså. Om än i ny, modernare tappning med stora, modiga uttryck. Så vad fick dem att sluta cirkeln och åter öppna upp e-handeln?

Vi hade gått och funderat ett tag, men det hade inte blivit av då det har fungerat så himla bra med våra återförsäljare och vi är så glada och nöjda över de fina samarbeten vi har. Men sen såg vi att i vår tillväxtresa vill vi komma närmare konsumenten som köper våra produkter och skapa en direkt relation, som vi inte får genom återförsäljare, säger Frida Asp, vd för Elexir Pharma, till Ehandel.

Hon säger att kunden ska komma direkt till Elexir Pharma för att få tips och råd, men även bli del av den community man nu skapar, och få "lära känna bolaget". Men vad innebär det mer konkret?

Vi siktar mot att bli mer av ett lifestyle-varumärke och inte "bara" vara en kostillskottsleverantör. Vi vill följa med i konsumenten genom livets olika faser och genom att öppna en egen webbshop får vi del av informationen om vem som köper våra produkter, var och när. Då kan vi jobba närmare våra kunder och skapa bättre produkter som folk behöver, men som kanske inte finns i dag.

En egen e-handel handlar inte bara om försäljning i kronor och ören för Elexir Pharma. Det handlar också om att kunna marknadsföra varumärket, kommande produkter och få data på vilka som är konsumenter, vilka produkter de är mest intresserade av, eller kanske saknar. Det är ovärderlig data när man ska utveckla både befintliga och nya produkter.

Det är otroligt. Nu kan jag gå in och se att person X härifrån har handlat det här. Då kan vi börja bygga en ännu större förståelse för vad våra kunder efterfrågar och behöver.

Webbutiken har varit öppen i en vecka, hur har det gått hittills?

Nu den första tiden är det inte fokus på försäljningen. Det vi fokuserar på nu är att finnas tillgängliga, att ge kunderna möjligheten att köpa via oss. Vi har inga konkurrenskraftiga priser, våra återförsäljare har bättre priser än oss. Det primära är inte att driva försäljning via egen e-handel, utan få information, ge kunderna möjligheten att köpa direkt från oss och få stöd via våra produktutvecklare och nutritionister som vi jobbar med, säger hon och fortsätter:

Vi har fått en del köp och det gör oss jätteglada, men det är alltså inte det viktiga just nu. Det är att skapa en trygg plats för att köpa bra saker för sin hälsa.

Konkurrerar inte om pris

Även om man i dag redan har en omfattande distribution med stora order till återförsäljare är det inte alltid helt lätt att bara koppla på en e-handel. Men utrustade med en ny plattform har man lyckats tända upp en webbutik utan att behöva göra omfattande ändringar, som till exempel byta lager.

Vi har skapat en ny plattform, tidigare har vi haft en annan men nu jobbar vi med Shopify som grund. Sen har vi tillsammans med vår 3PL-lösning, där vi har vårt lager i dag, haft med dem i uppbyggnaden också för att kunna säkerställa att de kan hantera det också. De hjälper också andra företag som har e-handel, så det handlade mest om att se till så att de kan hantera även mindre paketeringar.

Har ni några försäljningsmål med webbutiken?

Vi har inga specifika mål just nu. Självklart vill vi bära våra egna kostnader. Men eftersom vi inte driver några kampanjer för försäljning så är det inget vi ser som en konkurrent till de andra intäktskällorna vi har. Däremot kommer vi att kunna använda plattformen när vi vill synas utanför Sverige och bli tillgängliga för konsumenter som inte handlar från de återförsäljare vi har i dag.

Hur har återförsäljarna reagerat på att ni nu också blir e-handlare igen?

Vi har haft en bra dialog med våra återförsäljare. De har fått information i god tid om vad som händer och att de alltid är välkomna att höra av sig. Vi har fått en positiv respons, särskilt när vi varit tydliga med att vi inte kommer att konkurrera om pris. Det hade annars kunnat vara den största oron att "jaha, nu ska ni gå in och ha lägre priser än oss", men så blir det inte. Vi kommer att hålla oss till rekommenderade priser och inte kampanja. Vi ska skapa en community, förmedla en varumärkesidentitet och vill kunna prata direkt med kunderna.

"Har varit väldigt bra"

Det här innebär alltså att kunderna kan kommunicera och få tips och råd direkt av Elexir Pharma, för att sedan gå till den återförsäljare som man tycker har rätt pris. Det skulle alltså kunna innebära att man lyckas dra kunder till sina partners butiker.

Det kommer att finnas spill-over, eftersom vi är så prismedvetna - särskilt i dagens samhälle. Så de satsningar vi gör kan gynna hela kategorin hos återförsäljarna.

Innan vi lämnar Frida Asp och Elexir Pharma för den här gången måste vi förstås också få veta hur det första halvåret som vd - hon tog över efter grundaren Jimmy Månsson i januari - varit?

Det har varit väldigt bra. Vi har ett väldigt bra samarbete och pratar kontinuerligt kring alla olika bitar. Sen finns det utmaningar givetvis, men vi är alltid öppna för att hitta lösningarna. Så jag tror att det har känts ganska självklart, genom hela organisationen, avslutar Frida Asp.

LÄS ÄVEN: De passerade 100 miljoner: ”Kan bli något riktigt stort”

Nils Lund
nils@ehandel.se