ANNONS

Laddar för expansion - då kom första förlusten: "Påverkat negativt"

Grundaren Bobby Oduncu (Foto: Bobbys.se)
"Inletts enligt plan".

Kändisfrisören Bobby Oduncu har byggt ett framgångsrikt imperium inom hårvård med sitt varumärke Bobbys, som säljs både via egen e-handel och via återförsäljare.

Sedan starten 2019 har företaget uppvisat en stark tillväxt, med mer än dubblerade intäkter år efter år. Men det senaste räkenskapsåret följde inte den tidigare utvecklingen. För första gången i historien har vinsten vänt till förlust.

ANNONS

Omsättningen ökade med 90 procent till 57,2 miljoner kronor. Samtidigt som rörelseresultatet backade från tidigare 1,6 miljoner kronor under 2022, till minus 0,5 miljoner i fjol.

Omsättningen har under året åter igen i det närmaste fördubblats, kommenterar företaget i rapporten.

"Skapat en hållbar plattform"

Det som tynger resultatet är, enligt bolaget, fokuset på att utveckla och förstärka verksamheten för en internationell expansion. Man har bland annat genomfört varumärkesstärkande åtgärder, men även investerat i logistik.

För att hantera logistiken på ett sätt som är anpassat till nuvarande och kommande volymer har vissa utvecklingskostnader av engångskaraktär belastat rörelsen, för att skapa en infrastruktur som gör bolaget redo för den fortsatta expansionen.

Det har påverkat resultatet negativt för året, men å andra sidan skapat en hållbar plattform för fortsatt god utveckling avseende omsättning och lönsamhet.

Företaget avslöjar även att det innevarande året hittills har levererat enligt prognos.

2024 har inletts enligt plan med all-time-high omsättningsmässigt för enskilda månader under våren.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se