Det shoppas julklappar på nätet som aldrig förr och handeln på nätet spås omsätta 20 procent mer i år jämfört med i fjol enligt nya siffror från PostNord. Leksaker, som under årets tredje kvartal såg en tillväxt på 47 procent, verkar vara särskilt hett att stoppa under granen i år.
Det råder just nu stor julrush hos flera svenska leksakshandlare på nätet. På Bamba.se tvingas man köra tvåskift för för att hinna packa allt, samtidigt har de mest populära leksakerna börjat ta slut på lagret.
– Vi har haft väldigt bra försäljning hela andra halvan av november. Även om vi ska ha det mesta på lager är några populära varor slut redan nu. Många av dem kommer in igen, medan andra är slut hos våra leverantörer, säger Anders Danielson, företagets medgrundare och vd till Dagens Industri.
Positivt problem
Även Lekmer.se, som ägs av CDON Group, märker av årets ökade julhandel och just nu arbetar 200 personer på lagret i Falkenberg, mot normala 60.
Lekmer satsade precis som flera av CDON:s nätbutiker lite extra på Black Friday i år. Ett lyckat drag som gav julhandeln en riktigt bra start.
– Vi har sålt mer i tidig julhandel än vad vi hade räknat med. Det har gjort att vissa populära produkter har tagit slut. Vi har varit ute och jagat produkter. Vissa saker får vi påfyllnad av, medan andra är slut hos leverantörerna. Men det är ett positivt problem, säger Fredrik Palm, vd på Lekmer.
Dubblerat personalstyrkan
Lego, surfplattor för barn, dockor som man kan prata med och andra interaktiva leksaker är särskilt hett. Men hetast är produkter från årets Disney-film Frozen. Något som även Jollyroom.se kan skriva under på.
– Frozen är en oerhörd hit i år. För att ha möjlighet att möta efterfrågan hos våra kunder, tar vi i princip emot leveranser av Frozen dagligen under december månad, säger Terese Fernbring, HR ansvarig på Jollyroom.
För att få ut alla klapparna i tid har Jollyroom bokat in sju extrainsatta lastbilar om dagen fram till jul. Under november och december har man även dubblerat personalstyrkan på lagret.
– Den senaste tiden har vi rekryterat främst inom lager och kundservice. Ökade antal orders, i kombination med snabba leveranser och kundservice över telefon och mail i fyra länder, innebär att vi behöver en större personalstyrka, säger Terese Fernbring.