ANNONS

Kyliga bolaget växer så det knakar: "Förändrar våra beteenden"

Ali Ghoce (t.h), vd på Gordon, ser ett lovande 2023 framför sig

Trotsar negativa trenden.

ANNONS

Last mile-företaget Gordon, som levererar kylda varor, har haft ett hektiskt 2022. Bolaget har ökat antalet kunder med 60 procent och levererar nu till 169 företag i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Dessutom har leveranserna ökat med 50 procent.

Det innebär en ekonomisk tillväxt på runt 40 procent i år, vilket gör att man trotsar branschen för hemleveranser av mat, som minskat med 10,8 procent mellan november 2021 och november 2022.

Dagligvaruindex visar enbart antalet hemleveranser från dagligvaruhandeln. Vi ser nu hur vi förändrar våra beteenden när det gäller hur vi handlar vår mat. Vi köper allt mer mat från företag som erbjuder färdiga matkassar och denna matkasse får gärna ha en särskild inriktning, till exempel vara ekologisk, vegetarisk eller bra för vår träning, säger Ali Ghoce, vd för Gordon, och fortsätter:

Det handlar också om att vi köper mat från mindre livsmedelshandlare och livsmedelsproducenter som erbjuder specialiserade produkter med hög kvalitet.

"Tillväxten kommer fortsätta"

Det är framför allt livsmedelshandlare och producenter som utökat bolagets kundportfölj. Och det är leveranser av färdiga matkassar som står för lejonparten av affären.

Detta handlar ofta om företag som tidigare har ordnat sina egna leveranser i det egna närområdet. Tack vare Gordons samordnade leveranser med aktiv kylning kan dessa företag expandera sin verksamhet och nå nya kunder bland de 19 miljoner människor i Sverige, Norge, Danmark och Finland som vi kan nå med våra Gordonbilar varje vecka, säger Ali Ghoce.

En annan anledning till den snabba tillväxten är att bolaget utökat leveranserbjudandet till fler kategorier: Fryst djurmat och kylda mediciner.

Vi ser att tillväxten kommer att fortsätta under 2023. Vi har kontakt med företag varje dag som ser möjligheten att expandera sin verksamhet genom att låta deras varor levereras tillsammans med andras i våra rullande kylskåp, säger Ali Ghoce.

Gordon omsatte 418 miljoner kronor under 2021 och landade rörelseresultatet på 16,9 miljoner.

Nils Lund
nils@ehandel.se