I slutet av november lanserades kylpåsen iFoodbag. En bärkasse som ska vara särskilt passande för e-handelslevererad mat eftersom den kan hålla varor frysta och nerkylda i upp till 24 timmar.
Ett koncept som lockat Mat.se och Volvo att använda sig av bärkassen, bland annat för leverans av mat till kundernas baklucka. Företaget siktar på en global expansion och nu får man lite extra hjälp på vägen.
iFoodbag får nämligen ett tillskott på 1,7 miljoner euro, cirka 16 miljoner kronor, under en tvåårsperiod i bidrag från EU-kommissionens innovations- och forskningsprogram Horisont 2020.
Ny generation under utveckling
Pengarna ska användas till att ta fram en andra generation av fryspåsar som ska bli ännu mer miljövänlig, hålla kylan ännu bättre och att kostnaderna ska sänkas ytterligare.
EU-miljonerna är ett välkommet tillskott för iFoodbag som nu kommer att ha en fem gånger så stor budget för att ta fram generation två, jämfört med ursprungsprodukten i vintras.
– Med generation två jobbar vi vidare med saker som att bärkassen ska vara kostnadseffektiv, att fler ska kunna ha råd att handla online, med miljöaspekten och att minska såväl koldioxidutsläppen som matsvinnet, säger Karl Fallgren, vd och grundare av iFoodbag.