Zalando tvingas stryka flera miljöpåståenden som görs på plattformen. Men också ta bort märkningar som har varit missvisande. Det är EU:s konsumentskyddsnätverk, CPC-nätverket, som som satt Zalandos märkningar under lupp – och hittat flera felaktigheter i miljömärkningarna. Men det är Konsumentverket som har lett granskningen.
Många konsumenter vill göra medvetna val idag. Därför är det viktigt att man inte luras att köpa något som är sämre för miljön än vad som påstås i marknadsföringen, kommenterar Konsumentverkets internationella jurist Emy Gustavsson.
LÄS ÄVEN: Efter KV:s slägga: Zalando hyllar de nya reglerna: ”Glada”
Zalando har gått med på att tydligt visa korrekt information om produkternas miljöfördelar. Det gäller exempelvis hur stor del av ett plagg som är tillverkat av återvunnet material.
Än en gång har våra EU-koordinerade insatser gett goda resultat. Det är oerhört viktigt att marknadsledare som Zalando följer regelverket och inte använder sig av vilseledande miljöpåståenden i sin marknadsföring, avslutar Emy Gustavsson.
Zalando har gått med på att:
- Ta bort den hållbarhetsflagga som använts från samtliga webbsidor
Ta bort andra vilseledande miljöikoner (som t.ex. ett löv och ett träd) som visats bredvid produkterna - Inte längre använda termen ”hållbarhet” eller andra obefogade termer som indikerar en miljömässig och/eller etisk fördel för företaget. I stället ska det finnas tydlig information om den specifika produkten
- Ta bort ikonerna och termen ”hållbarhet” från filtret och låta konsumenterna filtrera och välja produkter baserat på deras specifika egenskaper
Ha tydlig och specifik information om produkters miljömässiga och/eller etiska fördel på produktdetaljsidan - Omarbeta deras sida för hållbarhet genom två nya webbsidor med information om produktstandarderna och företagets hållbarhetsrelaterade metoder och strategier
Se till att deras miljöpåståenden baseras på aspekter som är betydelsefulla för miljön