Under september har kritiken haglat mot Qliro. Detta efter att betalföretaget följde upp en kunds e-handelsköp hos Caia Cosmetics med totalt 18 mejl – med erbjudanden om privatlån i Qliro-regi. Något SvD var först med att avslöja, och som Ehandel också rapporterat om. Utskicken gjordes mellan den 8 april till och med 31 augusti i år.
Efter SvD-granskningen valde Qliro nyligen att sluta skicka mejl med reklam för privatlån.
Samtidigt har Konsumentverket (KV) inlett en egen granskning av betalbolagets marknadsföring av privatlån per mejl. KV riktar i sitt första utslag kring kreditreklamen stenhård kritik mot företagets agerande. Något Ehandel var först med att rapportera om. Enligt KV:s materialinsamling rör det sig dock om totalt 17 mejl – och inte 18 som SvD skriver.
LÄS ÄVEN: KV hotar med rättsliga åtgärder – nu svarar Qliro på kritiken
Som Ehandel rapporterat skriver KV i sitt första beslut att Qliros marknadsföring är "ett typexempel på en påträngande kreditmarknadsföring" och att den "står i direkt strid med måttfullhetsbestämmelsen".
Kan gå till KO
Verket kritiserar också att bolaget inte använt sig av tillräckligt färska låntagarsiffror i reklamen. En uppgift i ett mejl om att exempelvis ”80 000 kunder ansökt” om en kredit har hämtats från september 2017 till september 2020. Konsumenten kan därmed lockas till oöverlagda beslut, enligt KV, som nu hotar med rättsliga åtgärder, genom att dra ärendet inför Konsumentombudsmannen.
LÄS ÄVEN: E-handlarna rasar över Qliros kreditreklam: ”Upprörande”
Qliro svarar nu på KV:s synpunkter, i dokument som Ehandel tagit del av. Och bolaget inleder med att hålla med om huvuddragen i kritiken.
Qliro vill inledningsvis anföra att bolaget delar KV:s uppfattning om att mängden e-postutskick inte ligger inom ramen för måttfullhetskravet. Sedan den 7 september 2021 har Qliro beslutat att permanent sluta med all marknadsföring av privatlån via e-post. Därutöver ser Qliro över innehållet i all marknadsföring i bolagets övriga kanaler, framgår det av svaret.
Bolaget skriver vidare att man bara gör reklam för krediter, såsom privatlån, mot kunder som gjort köp ”med någon av Qliros andra kreditprodukter" – och som är befintliga kunder. De som bara använt bolagets kassa som betalmetod har aldrig fått någon kreditreklam i sin inkorg, hävdar betalföretaget.
LÄS ÄVEN: Qliro backar efter kritiken – slutar skicka mejl om privatlån
Qliro framhåller också att det i sin integritetspolicy informerar om att kundens kontaktuppgifter kan ligga till grund för riktad reklam. Kunder kan dessutom alltid kan avböja fortsatt marknadsföring – genom att klicka på en länk som finns med i alla mejlutskick.
Algoritm ligger bakom
Och de aktuella mejlen, betonar man, har skickats ut automatiskt med hjälp av en algoritm. Mejlen måste dessutom aktivt ha öppnats av privatpersonen. Anledningen: algoritmen tolkar öppnade mejl som att mottagaren är intresserad av att få fler mejl med liknande reklam.
LÄS ÄVEN: Svagt lyft för Qliro – då öppnar de för mindre e-handlare
Vad gäller sifferuppgifterna om antalet låntagare svarar bolaget att de syftat till att öka kännedom om varumärket och företagets krediterbjudanden.
Qliro har varit mån om att uppgifterna alltid skulle vara korrekta och bedömde i april att det därför vore lämpligt att uppdatera uppgiften om antal sökande oftare för att kunna ange så aktuella uppgifter som möjligt. Syftet var inte att visa något slags tema över att många kunder ansöker inom en kort tidsperiod, utan att vara transparent och korrekt med de uppgifter som angavs i marknadsföringen.
Bolaget betonar att det ser allvarligt på att en kund fått så pass många mejl och att detta varit påträngande. Men nu hoppas Qliro att saken är utagerad.
Men då bolaget nu har upphört med den här typen av utskick och sett över hela sin marknadsföring av privatlån för att säkerställa att det är neutralt och att kunder inte gör oöverlagda beslut – så önskar Qliro att KV lägger ned ärendet.
Nu återstår det att se hur KV svarar.