Jennie B Lindfors och Agneta Norlin var arbetskollegor på en reklambyrå, grannar och mammalediga samtidigt. Idag jobbar de fortfarande ihop, men med sitt gemensamma e-handelsföretag Kunskapstavlan.
Jag och Agneta har haft, och har, mycket gemensamt. Vi slutade på reklambyrån, som vi jobbade på, samtidigt och båda började frilansa. Men allt började när jag fick mitt första barn, gick en hjärt- och lungräddningskurs och en morgon såg på morgonnyheterna där de just pratade om den kursen. Jag insåg att jag nästan hade glömt bort allt som jag hade lärt mig, trots att jag trodde att jag var påläst.
Då började jag fundera på hur man skulle kunna få in den här kunskapen i vardagen, för att få den dagliga repetitionen. Jag började se en tavla framför mig, som på något snyggt sätt innehöll allt det viktigaste, säger Jennie till Ehandel.
Då berättade hon om sin idé för Agneta, som är formgivare i grunden. Det visade sig att Agneta redan hade börjat skissa på en tavla, som Kunskapstavlan senare tog fram. Det var en tavla som beskrev världens högsta berg och inte hur man gör första hjälpen, men det som stämde överens var idén om en tavla som förmedlar kunskap.
Vi insåg direkt, där och då, att "vi sitter ju här med samma idé". Det här måste vi göra, berättar Jennie.
"Vi var helt chockade"
Duon började jobba med idén direkt och ett år senare, under sommaren 2016, lanserades Kunskapstavlan.se.
Tack vare att vi båda jobbade som frilansare under den tiden så kunde vi ta tid åt att jobba med Kunskapstavlan. Man kunde växla ner och växla upp, mellan frilansandet och vårt nya e-handelsprojekt.
Företagets första mål var att ställa ut sina verk på Formex, en nordisk inredningsmässa, för att se hur stort intresset skulle bli.
Vi hade några branschkollegor som hade startat designföretag och testat mycket innan oss. Många berättade för oss att en utställning på Formex är varumärkesbyggande, att det skulle kunna ta ungefär tre gånger innan vi skulle få någon beställning. Så vi hade inga höga förväntningar i början.
Vi skrapade ihop pengar till att ställa oss på Formex och fick faktiskt 50 återförsäljare på vår första utställning. Vi var helt chockade, vi var inte alls beredda på det. Så även fast vi och vår familj och vänner redan innan tyckte att det var en bra idé, så fick vi det verkligen bekräftat där. Därför var den utställningen en milstolpe för oss.
"Det är det exotiska"
Idag driver Kunskapstavlan två egna nätbutiker, en på svenska och en på engelska som riktar sig till hela världen. Utifrån de nordiska länderna, bortsett från Sverige, är Finland Kunskapstavlans största marknad. Bolaget finns även representerat hos en rad olika återförsäljare online och offline.
Våra tavlor har ju ett språk, de flesta är på svenska men flera finns nu även på engelska. Våra svenska tavlor har vi inte kunnat sälja till andra länder, men nu när vi har gjort fler på engelska så har det blivit möjligt.
Förutom i Japan där de vill ha allting på svenska. Vi har erbjudit oss att översätta texterna till engelska eller japanska, men nej nej. Det är det som är det exotiska, har de förklarat för oss, att ha dem på svenska.
Nästa stora satsning riktar sig mot Storbritannien, och efter det finns även planer på USA, Kanada och Australien.
Vi är jättetacksamma, det går ju verkligen åt rätt håll. Vi har egentligen bara jobbat med Kunskapstavlan i ett och ett halvt år på heltid men hade under 2018 ändå en omsättning på cirka 1,6 miljoner kronor. I år förväntar vi oss att minst dubbla det.
"Inte experter på kunskapen"
Kunskapstavlan väljer med stor omsorg ut sina samarbetspartners.
Vi är inte experter på kunskapen som vi förmedlar, men vi är experter på att paketera den. Så det vi gör är samarbeten, och det senaste vi har gjort är med Naturskyddsföreningen. Det är en ära för oss att få vara deras förlängda arm in i hemmen och sprida denna viktiga kunskap.
Idag finns det flera andra konkurrerande posterföretag på den svenska marknaden, men det som gör Kunskapstavlan unik är inte bara kunskapen som duon vill förmedla i sina tavlor.
Vi har en hållbar produkt som tillverkas i ett Svanenmärkt tryckeri i Sverige. Att kunna säga att våra produkter är hållbara är något som vi jobbat extremt mycket med. Det är inte bara något som vi marknadsför utan även något som är väl genomarbetat. Nu får man inte bara en tavla som håller länge utan också en som är hållbart producerad.