I början av sommaren fälldes Kungsängen av Reklamombudsmannen för vilseledande reklam. I sitt försvar konstaterade Kungsängen kallt att man inte har brutit mot några regler och vände sig därefter, i sitt uttalande, direkt till Reklamombudsmannen och skrev att företagets marknadsföring inte kan ses som vilseledande oavsett vad RO väljer att göra. Reklamombudsmannen kommenterade inte företagets riktade åsikter utan valde att fälla bolaget för annonserande av ett flertal erbjudanden om halva priset varje dag hela tiden.
LÄS ÄVEN: ”Halva priset på allt” var inte rea – nu fälls Kungsängen
Och nu fälls Kungsängen ännu en gång för vilseledande reklam.
Den här gången anmäldes företagets reaerbjudande, som visats i nätbutiken. På annonsen står en kvinna lutad över en säng och känner på överkastet. På bilden står det:
Sommar rea! 30% 50% 80%
Gäller utvalda tyger och sortiment tom 26/8 eller så långt lagret räcker. Kan ej kombineras med andra erbjudanden. Se hela rean.
Det som uppfattas som vilseledande är det faktum att Kungsängen inte erbjuder några produkter med en prissänkning på 80 procent, menar anmälaren.
Även den här gången inleder Kungsängen sitt försvar med att bestrida all kritik.
Reklamen strider inte mot artiklarna 5 och 6 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler). Kampanjen sommarrea, med erbjudanden till 30 procent, 50 procent respektive 80 procent rabatt, startade den 31 juli. 50 procent visas i väsentligt större storlek än 80 procent och 30 procent och Kungsängen menar att det avspeglar att 50 procent rabatt är mer vanligt förekommande i kampanjen än 80 procent.
Vidare förklarar Kungsängen att missförståndet har att göra med att de produkter som sänktes med 80 procent under rea-kampanjen hade sålt slut vid den tidpunkt då anmälan kom in.
Vid datum för anmälan, den 10 augusti, var lagret med artiklar till 80 procent rabatt slut i webblagret. Då släcks artiklarna automatiskt i Kungsängens webbutik, som är en av Kungsängens 38 butiker, så att ingen kund ska kunna beställa något som inte längre finns i webblagret.
Reklamombudsmannen sammanfattar och konstaterar att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att annonsören erbjuder produkter som är nedsatta med 30, 50 och 80 procent och som finns att köpa på webbplatsen.
Kungsängen har i sitt yttrande framfört att informationen under bilden tydliggör att erbjudandet gäller så långt lagret räcker. Reklamombudsmannen finner dock inte att informationen är tillräcklig för att en genomsnittskonsument vid en flyktig kontakt uppfattar reklamen som att Kungsängen inte längre säljer några produkter i webbutiken med 80 procent rabatt, säger RO och fortsätter:
Att Kungsängen uppger att webbplatsen är en av deras främsta kommunikationsplattformar för deras samtliga 38 butiker och att man här publicerar samma kampanjer som går i rikstäckande reklam för hela kedjan, samt att tillgången varierar från butik till butik och från lager till lager över landet, ändrar inte bedömningen. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.