Den för svenskar kända prisjämförelsesidan Prisjakt har lanserat en ny funktion. Detta är i sig ingen nyhet då de hela tiden adderar nya kategorier och funktioner på sin sajt.
För två månader sedan rullade Prisjakt dock ut en funktion som potentiellt kan leda till en större ändring i kundernas beteende.
Priset i centrum
E-handlare har förstås ett delat förhållande till prisjämförelsesidor som Pricerunner och Prisjakt. De kan vara mycket bra trafikällor och konverterar oftast bra. Samtidigt är det självklart ett hemskt stort prisfokus.
Detta även om det ofta påtalas att de allra billigaste inte är de som får flest kunder. Utan det är en kombination av butikens varumärke och rykte tillsammans med priset som väger in i kundernas beslut.
Nu har Prisjakt tagit prisfokuset till en ny nivå med Dagens Deals. En ny sektion som endast visar de bästa erbjudandena inom hela e-handeln eller vissa branscher.
Lägsta pris över tid
Det handlar inte längre om endast ett lågt pris utan man väger även in prisdata över tid. Det ska alltså historiskt sätt vara ett lågt pris och med en fastställd minimirabatt. Sedan listats erbjudandena med de bästa priserna överst, alternativt de populäraste produkterna inom kategorin.
Denna utveckling kan man förmodligen som e-handlare också ha delade meningar om. Det finns dock vissa positiva aspekter. De nätbutiker som aktivt jobbar med sitt sortiment och exempelvis har dagliga erbjudanden kommer att exponeras mer. Dagens Deals visar nämligen företagens logotyp mycket tydligt.
Bästa dealen för kunden
Samtidigt är det svårare att få till bra erbjudanden, för e-handlarnas del, med dessa algoritmer som även tittar bakåt i tiden. Prisjakts mål är förstås att visa kunderna de absolut bästa priserna.
Dagens Deals känns samtidigt som en naturlig utveckling, ett nästa steg, för prisjämförelsetjänsten. Konsumenterna kommer onekligen till Prisjakt för att hitta det lägsta priserna. Med smarta algoritmer gräver man nu fram de bästa priserna ur den datamassa och historik som man sitter på.
Har tjänsten slagit igenom?
Det är givetvis intressant att veta hur kunderna tagit emot denna nya funktion hos Prisjakt. Använder konsumenterna den?
Vi ställde några frågor till Prisjakts marknadschef, Magnus Bengtsson, om denna nya tjänst. Vi får även veta hur man kan lura algoritmen och hamna överst i Dagens Deals, vilket företaget dock inte förespråkar.
Det är nu två månader sedan ni lanserade denna nya funktion. Hur går det trafikmässigt?
– Det går mycket bra och det har snabbt blivit en uppskattad funktion. Trafiken motsvarar idag trafiken till en topp tio produkt, det vill säga mycket hög trafikvolym. Det är dock för tidigt att gå ut med en exakta trafiksiffror. Vi har marknadsfört tjänsten internt och via banners, samt att besökare kan nu gå direkt till ”Dagens Deals” från respektive kategori.
Vad är den övergripande planen för Dagens Deals?
– Vi önskar hjälpa användare att hitta de bästa erbjudanden inom ett speciellt produktområde/kategori. Det kan idag vara svårt att bevaka alla produkter samtidigt och funktionen är till för att fånga upp de bästa erbjudandena just idag inom respektive kategori. Dagens Deal är i utgångspunkten en förnyelse av ”Senaste prisförändringarna”, som har funnits på Prisjakt ett tag och genom att skapa en ny algoritm och en egen undersida kan vi lyfta fram funktionen bättre för Prisjakt-användare.
Är ni ensamma om att göra detta?
– Både ja och nej, det finns många som har deals och olika former av special-erbjudanden, inklusive de flesta e-handlare. Kan lyfta fram Deals by Mobil.se, Lets Deal och IDG Deals och så vidare. Det som vi är unika på är sättet vi tar fram resultatet på, det vill säga vår algoritm, som bygger på ett lägsta pris en vecka tillbaka i tiden. Samt att vi har en prisjämförelse i grunden att utgå från, när vi tar fram dagens deals.
Hur ska man som e-handlare ställa sig till tjänsten. Är den bra för nätbutiker?
– Den lyfter fram e-handlare med riktigt bra erbjudande på ett mycket tydligt sätt, så ja för de e-handlare som har bra erbjudande är funktionen ett riktigt lyft.
Kan man manipulera era algoritmer och hamna överst?
– Vi är medvetna och öppna med att det under vissa förutsättningar går att manipulera vår algoritm. Det gäller främst samma metod som används för kampanjvaror, det vill säga att större e-handlare ber tillverkarna om att få en unik produkt, med unikt EAN. Produkten är i grund och botten stort sett identisk med en annan produkt, men är ändå i prisjämförelsen sett räknad som unik. Det som sker är att produkten blir ”vilande” under en period med ett högt normalpris. E-handlaren lyfter sedan fram produkten via en kampanj till exempel REA eller reklamblad, till ett sänkt pris. Det sänkta priset kan i många fall motsvara vad produkten normalt ”borde” kosta och är därför egentligen inte en ”Deal”, i Prisjakts benämning. Vi ser på detta säljbeteende och om vi kan minska möjligheterna för manipulering.
Det känns som att detta är en utveckling av er grundtjänst. Vad är nästa steg?
– Vi kommer nu att testa oss fram och ta emot åsikter från e-handlare, användare och tillverkare för att förbättra tjänsten. Det finns flera möjligheter och ett alternativ är att lägga till fler algoritmer, så att användaren själv kan ställa in Dagens Deal i ett par olika ”lägen”, till exempel ändra när indexpris skall gälla från eller att se på en produkt som har prissänks av flera e-handlare samtidigt. Den sista är vanlig i samband med att en tillverkare sänker priset ut till återförsäljarna och sker ofta när nästa version av produkten skall komma in på marknaden eller om produkten har börjat minska i popularitet, efter att ha funnits på marknaden ett tag.