Flera kunder på Cdon hamnade i kläm när en av säljarna på plattformen gick i konkurs. De som hade lagt beställningar nyligen riskerade nämligen att bli av med pengarna, som nu tillhörde konkursboet. Visserligen ett normalt förfarande vid en konkurs, men Cdon hade skrivit att "du som kund alltid kan känna dig säker när du handlar", enligt Breakit.
Handlaren som tvingades kasta in handduken var nederländska Xstra Digital, som bland annat sålde komponenter till datorer.
Men hade detta kunnat undvikas? När Mobileshop-bedrägerierna rullades upp, kunde vi på Ehandel avslöja att de möjliggjordes av att de lyckats förhandla till sig dagliga utbetalningar från Cdon. Och enligt våra källor ska så även ha varit fallet den här gången med Xstra Digital.
Cdon skulle alltså ha möjlighet att säkra kundernas pengar i större utsträckning vid såväl bedrägerier som konkurser, genom att undvika dagliga utbetalningar till handlare. Värt att notera är att det inte är alla handlare på plattformen som har den förmånen.
"Skött sina åtaganden"
Peter Kjellberg, vd på Cdon, vill inte bekräfta våra uppgifter eller säga huruvida man kommer att upphöra med dagliga utbetalningar. Men säger att Xstra varit en pålitlig aktör.
Villkoren varierar gällande utbetalningar. De regleras av enskilda avtal som i sin tur är sekretessbelagda. I fallet Xtra Digital hade de varit återförsäljare hos oss sedan 2019 och fram tills nu skött sina åtaganden, säger han till Ehandel.
De kunder som drabbats i konkursfallet med Xstra kommer dock att få singa pengar tillbaka, precis som efter Mobileshops bedrägerier.
Vi har dialog med samtliga kunder som drabbats av konkursen. De kunder som betalt för en produkt men inte fått den levererad kommer att ersättas, säger Peter Kjellberg.
LÄS ÄVEN: Ehandel avslöjar: Så lurades kunderna på miljoner hos Cdon