Efter misstankarna om överpriser och stora aktörer som skor sig på inflationen, hur ligger det egentligen till med dagligvaruhandeln? Enligt Svensk Dagligvaruhandels dagligvaruindex minskade branschens försäljning i april med hela 9,3 procent, enligt prisjusterade och kalenderkorrigerade siffror.
Försäljningsvolymerna fortsätter alltså att minska för handlarna.
Den prisjusterade försäljningstillväxten är fortsatt negativ för dagligvaruhandeln. Det vi kan se är att inflationstakten har mattats av under april, även om priserna jämfört med för ett år sedan är betydligt högre. Våra medlemsföretag är försiktigt optimistiska vad gäller inflationstakten framåt, men oroas också över att butiker nu möter ökade kostnader för exempelvis hyror, löner och höjda arbetsgivaravgifter för unga, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.
Omsättningen ökade dock med 6,5 procent, med anledning av de högre priserna, jämfört med förra året. Enligt SCB:s statistik var prisökningen på livsmedel och alkoholfria drycker 16,9 procent i april.
"Fysiska butikerna driver tillväxten"
Samtidigt kan vi konstatera att allt färre e-handlar sina livsmedel. Försäljningen i e-handeln föll med 7,7 procent. Det var framför allt upphämtning i butik som backade kraftigt, med hela 14,7 procent. Hemleverans i sin tur minskade med 1,6 procent. Totalt stod e-handeln för 4 procent av den totala försäljningen.
E-handelsandelen är något lägre i april än under tidigare månader. Den är dock nästan dubbelt så hög som före pandemin. Det är de fysiska butikerna som fortfarande driver försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell.