Vid sidan av hemleverans och leverans till ombud har fraktalternativet paketskåp flyttat fram positionerna inom svensk e-handel. Skåpen säljs ofta in som en flexibel möjlighet för kunder som vill kunna hämta sina paket just när det passar dem. Men som Ehandel tidigare avslöjat står i dag en majoritet av paketskåpen inomhus, vilket gör att kunderna ändå måste anpassa sig till diverse öppettider.
LÄS ÄVEN: Paketskåpen tar över Sverige - hur är tillgängligheten?
Samtidigt efterfrågar en klar majoritet paketskåp som ligger nära hemmet. Det visar en undersökning som techföretaget StrongPoint gjort i samarbete med Yougov. Bolaget har undersökt marknaden för mat på nätet och kommit fram till att var tredje kund som handlar mat på nätet hämtar upp sin mat via click and collect, till exempel i ett paketskåp. Att man får hämta sin mat när man vill uppges för många vara ett viktigare alternativ än att leveransen ska gå snabbt.
Men det finns mer att önska när det kommer till skåpens placeringar, tycker de svarande i undersökningen. Över 80 procent vill se hämtskåp i anslutning till hemmet, antingen i huset eller precis utanför. I de fall där skåpet står i anslutning till butiken vill kunderna ofta att skåpet ska stå utomhus.
Kunder idag vill ha val eller i alla fall upplevda val, även om de väljer samma sak varje gång. Gissningsvis spelar hämtskåpen en viktig roll här och jag tror att vi kommer att få se en utveckling mot en 50/50-fördelning mellan hemleveranser och hämtskåp, säger Svetlana Kolesova, forskare inom marknadsföring och konsumentbeteende på Handelshögskolan i Stockholm, i ett pressmeddelande.