Skulle du kunna betala för en rabattkod med dina personuppgifter? Enligt en undersökning gjord av Tinuiti kan i alla fall 73 procent av alla konsumenter tänka sig att göra det, om rabattkoden är 200 kronor eller mer.
I samma undersökning svarade även 52 procent att det inte finns någon personlig sekretess online. Undersökningen bygger på svar från 1 000 konsumenter i USA, 18 år och uppåt.
När vi tittar lite mer noggrant framträder ytterligare intressanta siffror. Hela 64 procent säger att de kan tänka sig att uppge sin e-mailadress för rabattkoden. Sedan är det ett djupt hack ned till 31 procent, alltså en av tre, vilket är antalet som kan tänka sig uppge sitt fullständiga namn.
Adressen mest känslig
När det kommer till telefonnummer är 23 procent villiga att uppge detta och hemadressen kan 16 procent tänka sig att dela med sig av. Endast 27 procent svarade att de inte vill dela någon av nämnda information.
Så kanske är rabattkoden, i alla fall på 200 kronor och uppåt, fortfarande ett alldeles utmärkt incitament för att både locka till köp och få relevant data som handlare.